
 

 
 



2 

 

SADRŽAJ 
 

UVOD ..................................................................................................................................................... 3 

Primena prakse Evropskog suda za ljudska prava pred srpskim sudovima ................................. 6 

Slobodan Kremenjak, advokat 

Dekriminalizacija klevete i uvrede .................................................................................................... 8 

Kruna Savović, advokat 

Izazovi u procesu digitalizacije ......................................................................................................... 10 

Milena Jocić i Miloš Stojković 

Neke kontroverze i dileme u vezi sa donošenjem Medijske strategije Srbije ............................ 15 

Doc dr Dejan Milenković 

Evropski sud za ljudska prava - Informator o sudskoj praksi ...................................................... 19 

 

 

TABLE OF CONTENTS 
 

INTRODUCTION ............................................................................................................................... 22 

Application of the European Court of Human Rights Case - law before Serbian Courts ......... 25 

Slobodan Kremenjak, Attorney at Law 

Decriminalization of Defamation and Insult .................................................................................. 27 

Kruna Savovic, Attorney at Law 

Challenges in the digitalization process .......................................................................................... 29 

Milena Jocic and Milos Stojkovic 

Some Controversies and Dilemmas in Adoption of the Serbian Media Strategy ...................... 33 

Dejan Milenkovic, PhD 

European Court of Human Rights  -  Information Note on the Court’s case-law ....................... 37 

 

 

 

 

 



3 

 

UVOD 
 

 

U 2011. godinu, medijski sektor je ušao opterećen nagomilanim problemima, praćenim 

odlaganjem rada na Medijskoj strategiji, za koju su mnogi verovali da će doneti dugo očekivana 

rešenja i medijske reforme. Skoro devet meseci kasnije, u trenutku kada završavamo ovu 

Publikaciju, slika medijske scene Srbije je gotovo ista, o čemu govore rezultati pravnog 

monitoringa u tom periodu. Sumirajući ih, ističemo najvažnije:  

 

Napadi, pretnje i različiti pritisci na novinare i medije su nastavljeni i pored zakonskih odredbi 

koje to zabranjuju ili kažnjavaju. Tome su doprineli: postojeća regulativa sa blagom kaznenom 

politikom u takvim slučajevima; opstrukcija, koja postoji, kako za otkrivanje onih koji prete 

novinarima i napadaju ih, tako i za utvrđivanje njihove odgovornosti; praksa sudova da 

neadekvatno kažnjavaju učinioce tih napada, a naročito nespremnost sudova da do kraja rasvetle 

sve relevantne činjenice i razjasne pozadinu napada. Sudovi su tako, umesto na učinioce tih 

napada, destimulativno uticali na novinare i medije, a dodatno i svojim neujednačenim 

stavovima i praksom, dugotrajnim procesima i diskutabilnim odlukama, u slučajevima kada su 

novinari ili mediji tuženi. Rezultat svega toga je porast autocenzure u medijima.  

 

U ovom periodu, medijski pravni okvir, za koga se svi slažu da ima ozbiljne nedostatke, nije bio 

menjan. Zapravo, jeste na jedan način, ali ne donošenjem novog ili izmenom postojećeg zakona, 

već prestankom važenja gotovo svih odredbi Zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnom 

informisanju zbog njihove neustavnosti, koja je utvrđena odlukama Ustavnog suda iz maja 2011. 

i prethodno, iz jula 2010. Tako od ovog zakona, kojim je na grub i protivustavan način pre dve 

godine promenjen medijski regulatorni okvir, gotovo ništa nije ostalo. Međutim, u ovom periodu 

je stvoren nov razlog za brigu medijskog sektora u ovoj oblasti. On se odnosi na Medijsku 

strategiju, odnosno na činjenicu da i pored Nacrta strategije i javne rasprave o njemu, medijska 

javnost i dalje ne zna autentične namere i planove nadležnog Ministarstva/vlasti u medijskoj 

sferi, niti kako će izgledati finalni tekst Medijske strategije, od kog zavisi budućnost medijske 

scene u Srbiji, niti kada će Strategija biti doneta. Naime, distanciranje Ministarstva od Nacrta 

strategije tokom javne rasprave, kao i njegovo izbegavanje da jasno definiše svoje pozicije i 

stavove u odnosu na željeni finalni tekst Medijske strategije, doveli su u sumnju spremnost vlasti 

da donese ovaj dokument, a posebno volju vlasti da njime suštinski promeni stanje u medijskom 

sektoru i dozvoli prave medijske reforme. Razloga za brigu sve više ima, sudeći po pojedinim 

nezvaničnim informacijama u medijima, koje govore da u finalnom tekstu Predloga strategije, 

nisu usvojeni, ili ne na pravi način, suštinski zahtevi medijskih/novinarskih udruženja. Pored 

Strategije, još jedan razlog za brigu medijskog sektora u ovoj oblasti, predstavlja predloženi tekst 

Pravilnika o tehničkim zahtevima, kojim se reguliše zakonito presretanje i zadržavanje podataka 

o elektronskim komunikacijama, jer potencijalno može ugroziti ostvarivanje prava na zaštitu 

novinarskih izvora, kao i osnovna ljudska prava. Javna rasprava, koja je o njemu vođena tokom 

leta i argumenti kojima su osporavana suštinska rešenja ovog Predloga, morali bi da dovedu do 

njegovih korenitih izmena, odnosno povlačenja, a da li će Ministarstvo kulture, informisanja i 

informacionog društva to i učiniti, ostaje da se vidi.  

 

U Srbiji nije dovoljno samo da postoje zakoni, već je posebno važno da li i kako se oni 

primenjuju. Nadležni organi ni u ovom periodu nisu odustali od loše prakse potpunog 



4 

 

ignorisanja svojih zakonskih obaveza (npr. iz Zakona o slobodnom pristupu informacijama od 

javnog značaja) ili kašnjenja u njihovom ispunjavanju (npr. izbor članova Saveta RRA, što je 

dovelo u pitanje funkcionisanje ovog regulatornog tela). Ali, najdrastičniji primer njihovog 

ignorisanja obaveza i istovremenog kašnjenja u primeni zakona, sa dalekosežnim i teškim 

posledicama po medijski sektor, jeste u oblasti privatizacije medija. Ni 4 godine od isteka 

zakonskog roka, privatizacija medija nije završena. Kolizija normi medijskih i ne-medijskih 

zakona i dalje opstaje kao alibi za ozbiljno kršenje medijskih propisa. Dok se vlast uopšte ne bavi 

ovim pitanjem, sami mediji su i dalje podeljeni oko toga da li je privatizacija, ili suprotno, 

nedovršena privatizacija, uzrok njihovih nagomilanih problema, a pre svega nefunkcionalnog 

medijskog tržišta. Tako, u uslovima neravnopravne tržišne utakmice medija, državna pomoć, za 

mnoge od njih, postaje glavni izvor sredstava, što otvara mogućnost različitih uticaja na njihovu 

uređivačku politiku, bilo da su neprivatizovani, bilo privatni, zbog nepostojanja pravno 

regulisanog sistema u ovoj oblasti. Pored toga, u ovom periodu je postalo izvesno da Srbija neće 

potpuno preći na digitalno zemaljsko emitovanje TV programa 4. aprila 2012, čime se i benefiti 

digitalizacije za sve zainteresovane strane odlažu. 

 

Četiri autorska teksta u ovoj, Petoj Monitoring Publikaciji, odnose se na neka od navedenih 

važnih medijskih pitanja. Polazeći od uočenog problema, da sudska praksa u medijskim 

slučajevima uglavnom nepovoljno utiče na položaj i prava medija i novinara, autor prvog teksta, 

advokat Slobodan Kremenjak, piše o obavezi srpskih sudova da primenjuju sudsku praksu 

Evropskog suda za ljudska prava, razlozima njenog neprimenjivanja i važnosti ove sudske 

prakse za pravilno rešavanje sporova u slučajevima koji se odnose na slobodu izražavanja.  

Polazeći od drugog primetnog problema, da na položaj medija i novinara u Srbiji, veoma često, 

izuzetan uticaj imaju zakoni koji nisu medijski, autorka drugog teksta, advokat Kruna Savović, 

analizira koliko će najavljena dekriminalizacija klevete i uvrede doprineti istinskom poboljšanju 

njihovog položaja, kao i šta je još potrebno da bi ove izmene Krivičnog zakonika imale pravi 

efekat u pogledu ostvarivanja slobode izražavanja. Treći tekst je posvećen važnom medijskom 

pitanju – digitalnoj tranziciji televizije, izazovima u ovom procesu i najavljenim promenama u 

njegovoj realizaciji, a autori ovog teksta, Milena Jocić i Miloš Stojković, savetnici u Ministarstvu 

kulture, informisanja i informacionog društva, daju odgovore na neka od pitanja i nedoumica, 

koje se, s tim u vezi, pojavljuju u javnosti. Četvrti tekst u Publikaciji, autora Doc dr Dejana 

Milenkovića, odnosi se na najvažniji dokument medijskog sektora, Medijsku strategiju, koja, po 

svemu sudeći, neće biti izraz konsenzusa medijskog sektora i vlasti, već osnov za novo 

nepoverenje i izvor novih problematičnih rešenja koja neće doprineti razvoju medijskog sektora.  

 

Specijalan dodatak u ovom broju Publikacije čine izvodi iz Informatora sudske prakse 

Evropskog suda za ljudska prava - sažet prikaz dve presude koje se odnose na primenu člana 10 

Evropske Konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda, kojim želimo da doprinesemo 

upoznavanju svih zainteresovanih sa evropskim standardima u oblasti slobode izražavanja, a 

posebno boljoj praksi srpskih sudova u medijskim slučajevima. Prva presuda se odnosi na slučaj 

objavljivanja doslovnog intervjua bez prethodne autorizacije intervjuisanog – sud je ocenio da je 

krivična sankcija, izrečena uredniku tih novina, samo na osnovu činjenice objavljivanja teksta bez 

autorizacije, a bez razmatranja tačnosti sadržaja objavljenog teksta i bez uzimanja u obzir 

njegove pažnje u obezbeđivanju tačnosti, koja nije dovedena u pitanje, nesrazmerna i da stoga 

predstavlja povredu čl.10 Evropske konvencije – prava na slobodu izražavanja; sud je 

podnosiocu predstavke - uredniku dosudio i odgovarajući iznos na ime naknade štete; druga se 

odnosi na slučaj građanske odgovornosti jednog lista za klevetu učinjenu u izveštavanju o 



5 

 

sudskom postupku, odnosno na njegovo obavezivanje na naknadu štete zbog objavljivanja 

netačne informacije podesne da povredi čast i ugled drugih – sud je ocenio da, u konkretnom 

slučaju, ograničenje prava na slobodu izražavanja nije bilo neophodno u demokratskom društvu 

radi zaštite ugleda drugih, s obzirom da je taj list preduzeo sve razumne mere da proveri tačnost 

izveštaja o sudskom postupku, a da je novinarka – sudski izveštač, sve vreme postupala u dobroj 

veri i u skladu sa svojom dužnošću odgovornog izveštavanja, uključujući i javno objavljivanje 

izvinjenja; ocenjujući da je u konkretnom slučaju povređen član 10 Evropske konvencije - pravo 

na slobodu izražavanja, sud je podnosiocima predstavke dosudio i odgovarajući iznos na ime 

naknade štete. 

 

U ovim tekstovima se mogu pronaći mogući odgovori na neka od pitanja koja muče medijski 

sektor. 

                      26. septembar 2011. 

  

 

Ova Publikacija je zaključena dva dana pre telefonske sednice Vlade, 

 na kojoj je Srbija dobila svoju Medijsku strategiju 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



6 

 

Primena prakse Evropskog suda za ljudska prava pred srpskim 

sudovima 
Slobodan Kremenjak, advokat1 

 

 
Članom 18. Ustava Republike Srbije predviđeno je da se ljudska i manjinska prava zajemčena 

Ustavom, opšteprihvaćenim pravilima međunarodnog prava, potvrđenim međunarodnim 

ugovorima i zakonima, neposredno primenjuju i u toj primeni tumače u korist unapređenja 

vrednosti demokratskog društva, saglasno važećim međunarodnim standardima ljudskih i 

manjinskih prava, te na kraju i saglasno praksi međunarodnih institucija koje nadziru njihovo 

sprovođenje. 

 

Navedena odredba posebno je bitna u svetlu činjenice da je Srbija ratifikovala Evropsku 

konvenciju za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda. Naime, navedenom Konvencijom 

ustanovljen je i Evropski sud za ljudska prava, kao organ ili institucija koja nadzire poštovanje 

obaveza iz Konvencije. U smislu člana 18. Ustava Republike Srbije, na ovaj način je praksa 

Evropskog suda za ljudska prava u primeni Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i 

osnovnih sloboda, postala obavezujuća za srpske sudove, kada odlučuju o pitanjima ljudskih i 

manjinskih prava zajemčenih Konvencijom. 

 

Za medije i oblast javnog informisanja uopšte, posebno je značajna bogata praksa koju je 

Evropski sud za ljudska prava izgradio u primeni člana 10. Evropske konvencije. Podsetimo,  

članom 10. Evropske konvencije zajemčeno je pravo svakoga na slobodu izražavanja. To pravo 

uključuje slobodu posedovanja sopstvenog mišljenja, primanja i saopštavanja informacija i ideja 

bez mešanja javne vlasti i bez obzira na granice, a može se podvrgnuti formalnostima, uslovima, 

ograničenjima ili kaznama propisanim zakonom i neophodnim u demokratskom društvu u 

interesu nacionalne bezbednosti, teritorijalnog integriteta ili javne bezbednosti, radi sprečavanja 

nereda ili kriminala, zaštite zdravlja ili morala, zaštite ugleda ili prava drugih, sprečavanja 

otkrivanja obaveštenja dobijenih u poverenju, ili radi očuvanja autoriteta i nepristrasnosti 

sudstva. 

 

Ostaje, međutim, otvoreno pitanje u kojoj meri postojeću praksu Evropskog suda za ljudska 

prava poznajemo, da bi mogli da je primenimo. U ovom trenutku, na Internet prezentaciji 

Vrhovnog kasacionog suda, dostupni su prepisi ukupno 42 presude koje je Evropski sud za 

ljudska prava doneo protiv Srbije i još 44 karakteristične presude donete protiv drugih zemalja. 

Indikativno je odsustvo velikog broja presuda koje se smatraju ključnim za definisanje prakse 

Evropskog suda za ljudska prava upravo u primeni člana 10. Konvencije. Ovo nas dovodi u 

situaciju u kojoj naši sudovi jesu obavezni da norme koje se tiču slobode izražavanja primenjuju i 

tumače saglasno važećim međunarodnim standardima i saglasno praksi Evropskog suda za 

ljudska prava upravo u primeni člana 10. Evropske konvencije, ali su sa druge strane, u dobroj 

meri, prepušteni sami sebi, svojoj ličnoj inicijativi ili svom ličnom poznavanju stranih jezika, 

kada se postavi pitanje upoznavanja sa standardima i praksom koju su obavezni da primene. Isti 

problem postoji i kada se stvar gleda iz ugla novinara, čije bi pravo na slobodu izražavanja 

                                                
1  Advokatska kancelarija „Živković&Samardžić“, Beograd 

 



7 

 

moglo biti povređeno. Oni su ovlašćeni da se u postupku pozovu na važeće međunarodne 

standarde i praksu Evropskog suda za ljudska prava upravo u primeni člana 10. Evropske 

konvencije, ali su u saznavanju tih standarda i takve prakse, isto kao i sudije, prepušteni sami 

sebi. 

 

Posledice su brojne i dešavaju se svakodnevno. Upravo ovih dana Apelacioni sud u Beogradu je, 

odlučujući po žalbama medija protiv dve presude, donete povodom objavljivanja izveštaja 

Ministarstva unutrašnjih poslova o saznanjima do kojih je policija došla tokom, kako se u 

izveštaju navodi, „operativne obrade nad kriminalnom grupom Darka Šarića“, jednu potvrdio, a 

drugu preinačio, tako što je smanjio dosuđeni iznos naknade štete. Naime, odlučujući da smanji 

dosuđeni iznos naknade štete jednoj od tužilja, Apelacioni sud ispravno ukazuje da funkcija koju 

ona obavlja u javnoj administraciji, a koja je bila razlog prvostepenom sudu da joj dosudi višu 

naknadu, ne opravdava dosuđivanje više naknade, drugim rečima, da nosioci javnih funkcija ne 

mogu biti „više zaštićeni“ od običnih građana. Ali sa druge strane, u delu u kojem su presude 

potvrđene, Apelacioni sud nalazi da je, bez obzira što je informacija verno preneta iz dokumenta 

nadležnog organa, novinar bio dužan da sa „pažnjom primerenom okolnostima“, proveri njenu 

istinitost, što po sudu, u konkretnom slučaju, podrazumeva i „uspostavljanje kontakta sa licem“ 

koje se u dokumentu Ministarstva unutrašnjih poslova pominje. Apelacioni sud ide čak i dalje i 

konstatuje da se član 82. Zakona o javnom informisanju, shodno kojem, novinar, odgovorni 

urednik i pravno lice koje je osnivač javnog glasila, ne odgovaraju za štetu, ako je neistinita ili 

nepotpuna informacija verno preneta iz dokumenta nadležnog državnog organa, zapravo ima 

primeniti samo u slučajevima u kojima se informacije verno prenose iz dokumenata koje državni 

organi zvanično saopšte, a ne i u slučajevima u kojima medij do takvih informacija dođe na drugi 

način. 

 

Niko ne može znati da li bi u konkretnim slučajevima i Viši sud u Beogradu i Apelacioni sud u 

Beogradu doneli drugačije presude, da su bili upoznati sa sudskom praksom Evropskog suda za 

ljudska prava, izraženom kroz presude u slučajevima Bladet Tromsø i Stensaas protiv Norveške 

ili Colombani protiv Francuske, iz 1999. odnosno 2002. godine, u kojima je taj sud zauzeo stav da 

novinari imaju pravo da se pouzdaju u sadržaje službenih izveštaja, a ne samo u saopštenja za 

štampu nadležnih organa, bez obaveze da sprovode nezavisnu istragu, te da bi u drugačijem 

slučaju, jedna od osnovnih, ako ne i osnovna funkcija medija u demokratskom društvu, a to je 

funkcija kontrole vlasti, bila onemogućena. Ono što, međutim, znamo, jeste da se ni ove, kao ni 

mnoge druge važne presude Evropskog suda za ljudska prava, kroz koje je taj sud gradio svoju 

praksu u primeni člana 10. Evropske konvencije, ne mogu naći ili ne mogu lako naći u srpskim 

prevodima. Oslanjanje na ličnu inicijativu postupajućih sudija i samih stranaka, kojom bi oni 

pojedinačno i svako za sebe, dolazili do saznanja prakse koja u ovom slučaju jeste pravo, 

očigledno nije dovoljno. 
 
 

 

 

 
 

 

 



8 

 

Dekriminalizacija klevete i uvrede 
Kruna Savović, advokat1 
 

 

Nakon 2005. godine, u Srbiji se ponovo govori o dekriminalizaciji klevete i uvrede. Podsetimo, 

tadašnje izmene Krivičnog zakonika, nisu iskorišćene kao prilika za dekriminalizaciju. Uprkos 

zahtevima medijskih i novinarskih udruženja za dekriminalizaciju, usvojeno je polovično rešenje, 

kojim su kleveta i uvreda ostale u Krivičnom zakoniku, ali je isključena mogućnost da se za njih 

izriče kazna zatvora. Na prvi pogled, izgledalo je kao da je na taj način učinjen pomak u zaštiti 

slobode izražavanja. Zapravo, ništa se nije promenilo, budući da se više niko i ne seća kada je u 

Srbiji poslednji put izrečena zatvorska kazna za klevetu ili uvredu, učinjenu posredstvom medija. 

Čak i u vreme najoštrije represije Miloševićevog režima, kada novinari jesu bili zatvarani, oni 

nisu zatvarani zbog klevete. U dva možda najpoznatija slučaja, Miroslav Filipović, dopisnik 

lista „Danas“ i agencije „Frans pres“ iz Kraljeva, osuđen je 2000. godine na 7 godina zatvora 

presudom Vojnog suda u Nišu zbog špijunaže, a Nebojša Ristić, glavni i odgovorni urednik 

televizije „SOKO“, godinu dana ranije, na godinu dana zatvora zbog navodnog širenja lažnih 

vesti. Filipović je navodno špijunirao, tako što je pod punim imenom i prezimenom objavljivao 

tekstove na Internetu, na sajtu IWPR-a (Institute for War & Peace Reporting), dok je Ristić 

navodno širio lažnu vest o tome da štampa u Srbiji nije slobodna, tako što je na prozor svog 

medija zalepio plakat sa zatvorskim rešetkama, na kome je pisalo: FREE PRESS – MADE IN 

SERBIA. Međutim, čak ni u tom strašnom vremenu, niko nije bio osuđen na zatvorsku kaznu 

zbog klevete. 

 

Razlog aktuelizacije ideje dekriminalizacije je najava državnog sekretara Ministarstva pravde 

Srbije, Slobodana Homena, da će početkom jeseni, ova krivična dela biti brisana iz Krivičnog 

zakonika. Već iz same činjenice da ovakvu vest prvi obelodanjuje jedan političar, nesumnjivo 

proizilazi da je dekriminalizacija u Srbiji zapravo stvar političke odluke. Pravnici krivičari, 

uključeni u rad na izmenama Krivičnog zakonika i dalje nisu sigurni da li je dekriminalizacija 

uopšte potrebna i za takvo mišljenje iznose iste one argumente koje su iznosili i 2005. godine – da 

se radi o tradicionalnom krivičnom delu koje poznaju krivična zakonodavstva većine evropskih 

demokratskih država, uključujući i one na koje se naš pravni sistem tradicionalno oslanjao. Ovo, 

naravno, jeste tačno, ali bi se moglo reći i da zemlje, kao što su Nemačka ili Francuska, jesu 

zadržale klevetu u krivičnim zakonima, ali da su je gotovo dekriminalizovale u praksi, budući da 

u 95 i više procenata slučajeva, u kojima povrede časti i ugleda u medijima dobijaju svoj epilog 

pred sudom, to biva u parničnim, a ne krivičnim postupcima.  

 

U Srbiji, poslednjih meseci, tek jedan slučaj presude za klevetu zaokupio je pažnju javnosti. 

Mediji su, naime, u martu objavili da je Osnovni sud u Čačku našao da je Stojan Marković, 

direktor i odgovorni urednik „Čačanskih novina“, komentarom „Dolazi vreme za polaganje 

računa: Davidović, Jocić, Šarančić, neka se spremi...“ i humoreskom „Zanemoćali mandarin“, 

objavljenim u februaru 2009. godine, oklevetao bivšeg ministra Velimira Ilića. Presudom je 

Marković kažnjen sa 100.000 dinara. Već tokom leta, Apelacioni sud u Kragujevcu, ukinuo je ovu 

presudu. Međutim u parničnom postupku za naknadu štete, koji se vodio povodom istih 

tekstova, aprila prošle godine, Viši sud u Čačku, obavezao je Markovića da Iliću plati 180 hiljada 

dinara naknade štete, zbog pretrpljenih duševnih bolova nanetih povredom časti i ugleda. Ovu 

                                                
1 Advokatska kancelarija „Živković&Samardžić“, Beograd 



9 

 

presudu Apelacioni sud je potvrdio, a Stojan Marković uložio je i ustavnu žalbu koja je još uvek 

u postupku pred Ustavnim sudom Srbije. Ovakav ishod, u dobroj meri, odslikava situaciju koja u 

Srbiji generalno postoji. Novinari u Srbiji danas, po pravilu, bolje prolaze u krivičnim 

postupcima, nego u parničnim. I dalje se podnosi veliki broj tužbi za klevetu, ali osuđujuće 

presude retko postaju pravosnažne, a čak i kada postanu, kazne su, po pravilu, niže od naknada 

štete koje se povodom istih tekstova, emisija ili izjava, izriču u parničnim postupcima. 

 

Sve ovo, naravno, ne znači da dekriminalizacija klevete i uvrede nije dobra stvar. Naprotiv. I 

medijska i novinarska udruženja, ali i svi oni koji su se u Srbiji borili i koji se i dalje bore za 

poštovanje prava na slobodu izražavanja, pozdravili su najavljenu dekriminalizaciju, te ukazali 

da je ona od izuzetnog značaja za razvoj građanskih prava i sloboda i veliki iskorak zakonodavca 

u pravcu širenja slobode informisanja. Apsolutno je nesporan uticaj koji i sama mogućnost 

izricanja kazni može imati na slobodu izražavanja. U Srbiji za to ne treba bolji dokaz od činjenice, 

kojoj smo, od leta 2009. godine, svi bili svedoci. Tadašnje visoke novčane kazne, predviđene 

Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o javnom informisanju, za koje je Ustavni sud kasnije 

našao da su neustavne, uticale su na jačanje autocenzure u medijima, iako ni u jednom slučaju 

nisu bile izrečene. Sama pretnja bila je dovoljna da u dobroj meri otupi oštricu srpskih medija. 

Međutim, teško je poverovati da bi dekriminalizacija klevete i uvrede sada bila dovoljna da 

pogura klatno u drugu stranu. Naprotiv, novinari danas više zaziru od tužbi za naknadu štete i 

parničnih postupaka. Upravo zato, odgovorna javna politika u Srbiji, koja bi istinski težila jačanju 

medijskih sloboda i slobode izražavanja uopšte, ne bi smela da se zadovolji samo 

dekriminalizacijom. Dekriminalizacija bi morala biti praćena sveobuhvatnim reformama 

pravnog okvira koje bi garantovale robustniju zaštitu slobode izražavanja. Drugim rečima, 

morala bi biti praćena izmenama i drugih zakona, pored krivičnog, kojima bi se obezbedilo, ne 

samo da Stojan Marković ni u prvom stepenu ne bude osuđen za klevetu zbog kritike političkog 

moćnika, već da on, ali i svaki drugi novinar, dobije delotvorne mehanizme zaštite od tog istog, 

ili nekih drugih moćnika i u parničnim postupcima. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



10 

 

Izazovi u procesu digitalizacije 
Milena Jocić i Miloš Stojković1 

 

 

Uvod 
 

Proces digitalizacije televizije podrazumeva proces prelaska sa analognog na digitalno 

emitovanje zemaljskog TV signala. Ovaj proces odnosi se isključivo na zemaljsko emitovanje 

i ne podrazumeva, ni kablovsko, ni satelitsko emitovanje TV programa.  

 

Digitalna TV nudi mnogo bolju i kvalitetniju sliku i zvuk u odnosu na analognu televiziju, 

veći broj programa, a takođe omogućava i mnoštvo novih usluga.  

 

Strategija za prelazak sa analognog na digitalno emitovanje radio i televizijskog programa u 

Republici Srbiji usvojena je u julu 2009. godine. Njom su specificirani standardi za 

kompresiju (MPEG-4 v.10) i prenos TV signala (DVB-T2). Pored toga, u februaru ove godine 

je usvojen Pravilnik o prelasku sa analognog na digitalno emitovanje televizijskog programa 

i pristupu multipleksu u terestričkoj digitalnoj radiodifuziji. 

 

Ministarstvo za telekomunikacije i informaciono društvo je tokom 2008. i 2009. godine 

konkurisalo i dobilo projekat kojim se iz pretpristupnih fondova EU finansira nabavka 

opreme za razvoj mreže za distribuciju i emitovanje TV signala, odnosno mreže sadašnjeg 

ETV-a. Kao rezultat uspešno završenog tendera, dobijena je kvalitetna oprema u vrednosti 

od osam miliona evra. Iz istih fondova, finansiraju se i konsultantske usluge za sprovođenje 

procesa digitalizacije. Na tenderu koji se odnosio na konsultantske usluge pobedio je BBC 

World Trust, čiji se eksperti sada nalaze u Beogradu i učestvuju u pripremi sprovođenja 

procesa digitalizacije. Tim Ministarstva radi sa konsultantima, koji svojim iskustvom 

pomažu da se proces sprovede što bolje i sa što manje problema.  

 

 

Ulaganja države u digitalizaciju 
 

Mreža za digitalno zemaljsko emitovanje i distribuciju TV programa se projektuje prema 

utvrđenoj arhitekturi koja je razvijena u Ministarstvu. Jedan deo opreme je već finansiran iz 

IPA fondova, a preostali deo opreme, mnogo veći, biće nabavljen putem kredita, za koji će 

država pružiti bankarske garancije. Pored opreme, neophodno je pripremiti i lokacije na 

kojima će ta oprema biti instalirana. To su lokacije koje su nekada bile vlasništvo RTS-a, a 

danas su u vlasništvu Javnog preduzeća Emisiona tehnika i veze (ETV). U navedene lokacije 

dugi niz godina ništa nije ulagano i pored oštećenja uzrokovanih bombardovanjem. 

Ministarstvo je 26. avgusta objavilo tender koji predviđa obnovu 25 lokacija.   

 

                                                
1 Savetnici u Ministarstvu kulture, informisanja i informacionog društva Republike Srbije 



11 

 

Istovremeno, Strategijom za prelazak sa analognog na digitalno emitovanje programa je 

predviđeno da nabavka STB-ova bude subvencionisana za 300.000 građana koji su socijalno 

ugroženi.  

 

Ukupne troškove ulaganja u proces digitalizacije nije moguće tačno odrediti u ovom 

trenutku, s obzirom da tenderi za obnovu preostalog dela lokacija ETV-a, kao i za nabavku 

preostalog dela predajničke opreme, antenskih sistema i headend-ova tek treba da budu 

pripremljeni. 

 

 

Konverzija dozvola za emitovanje televizijskog programa i obaveze emitera 
  

Promena same tehnologije obrade i prenosa TV signala dovodi do promena regulatornog 

okvira. Iz tog razloga je u procesu prelaska sa analognog na digitalno emitovanje TV 

programa veoma bitna saradnja nadležnog ministarstva, Republičke agencije za elektronske 

komunikacije (RATEL-a), Republičke radiodifuzne agencije (RRA) i ETV-a. 

 

U analognoj tehnologiji, svaka TV stanica ima svoju predajničku opremu, kao i frekvencijski 

kanal na kome emituje program. U digitalnom domenu, situacija se drastično menja. 

Programi TV stanica iz jedne oblasti se skupljaju u centru koji se naziva headend i tu se 

nalazi multiplekser, uređaj koji omogućava kombinovanje različitih ulaznih signala u jedan 

zajednički za potrebe prenosa i emitovanja. Izuzetno efikasnim metodama obrade signala, 

moguće je postići da se u opsegu jednog frekvencijskog kanala, koji u analognoj tehnologiji 

služi za prenos jednog programa, prenese do čak 20 programa u digitalnom domenu u 

standardnoj rezoluciji. Emiteri samim tim više nisu korisnici radio frekvencija i oni postaju 

takozvani pružaoci medijskih sadržaja, odnosno odgovorni su samo za programske sadržaje 

koje nude. Operator elektronske-komunikacione mreže u procesu digitalizacije zemaljske 

televizije postaje jedini nosilac prava korišćenja radio frekvencija.  

 

Na osnovu Zakona o elektronskim komunikacijama, Javno preduzeće „Emisiona tehnika i 

veze“2 je jedini operator mreže i multipleksa3 u našoj zemlji. Shodno tome, ETV ima obavezu 

da uspostavi mrežu za emitovanje digitalnog televizijskog programa, omogući pristup 

multipleksu u okviru te mreže i distribuira televizijski signal, a sve to u skladu sa izdatim 

dozvolama za emitovanje programa. Da bi se ova mreža uspostavila, obaveza RATEL-a je da 

ETV-u dodeli dozvolu za korišćenje radio frekvencija u opsegu koji je namenjen emitovanju 

televizijskog programa4. Što se tiče dozvola emiterima, na osnovu Zakona o radiodifuziji, 

dozvola za emitovanje televizijskog programa izdaje se po sprovedenom javnom konkursu i 

u ovom postupku zajedno učestvuju i RRA i RATEL. Sastavni deo dozvole za emitovanje 

televizijskog programa je i dozvola za radio-stanicu. Donošenjem Zakona o elektronskim 

komunikacijama, dozvola za radio-stanicu zamenjena je dozvolom za korišćenje radio-

frekvencije. Zbog toga je potrebno da se izvrše promene u samim dozvolama za emitovanje 

                                                
2 Osnovano odlukom Vlade Republike Srbije o osnivanju javnog preduzeća za upravljanje emisionom 

infrastrukturom („Službeni glasnik RS“, broj 84/09) 
3 JP ETV je jedini operator multipleksa do prelaska sa analognog na digitalno emitovanje, dok je u budućnosti 

moguće zamisliti da će se pojaviti još operatora koji će se baviti multipleksiranjem i distribucijom signala.  
4 Od 174-230 MHz  (VHF područje) i 470 do 862 MHz (UHF područje).  



12 

 

programa, ali na način na koji bi se zaštitila stečena prava emitera. U tom smislu je saradnja 

Ministarstva i regulatornih agencija u ovoj fazi projekta itekako bitna. Promene su da: 1) više 

nema dozvole za radiodifuznu stanicu, već dozvole za korišćenje radio frekvencije (u skladu 

sa Zakonom o elektronskim komunikacijama), 2) korisnik ove dozvole neće biti emiter, već 

JP ETV kao operator mreže i multipleksa, a emiteri će imati zagarantovano mesto u 

multipleksu do isteka roka na koji su im izdate dozvole za emitovanje programa i 3) moguće 

je da će se nekim od sadašnjih emitera povećati zona pokrivanja.5 Dobijanje veće zone 

pokrivanja bi teorijski značilo i plaćanje veće naknade, a neopravdano je da se emiterima 

nameću obaveze koje nisu postojale u trenutku dobijanja dozvole za korišćenje radio 

frekvencija. Iz tog razloga je potrebno da se u prelaznom periodu omogući mehanizam po 

kome bi emiteri preko operatora mreže dobili novo pokrivanje bez obaveze plaćanja veće 

naknade, ali uz obavezu da sa danom prelaska sa analognog na digitalno emitovanje isključe 

svoj analogni signal. Međutim, ovo rešenje je moguće propisati samo zakonom i to onim koji 

reguliše oblast elektronskih medija6. S druge strane, Zakon o radiodifuziji, ne pravi razliku 

među različitim formama emitovanja i ukazuje da, sa dozvolom za emitovanje televizijskog 

programa, emiter stiče pravo da posredstvom zemaljskih radiodifuznih stanica emituje TV 

program. Zbog toga dozvole za emitovanje programa ne treba menjati u delu koji se odnosi 

na ovo ovlašćenje koje su emiteri dobili po osnovu sprovedenog javnog konkursa. Sadašnji 

emiteri će u digitalnom domenu pripremati svoj program na uobičajeni način, kao i do sada, 

a signal će doturati do najbližeg headend-a u mreži ETV-a. Emiter će praktično u digitalnom 

domenu biti dužan da plaća doturanje signala do headend-a, prostor u multipleksu, 

distribuciju svog programa ETV-u i kao i do sada, dozvolu RRA za programski sadržaj. 

Mrežni operator ETV će cenovnik za svoje usluge formirati na troškovnom principu, a 

njihova regulacija se, prema Zakonu, vrši u Regulatornoj agenciji za elektronske 

komunikacije.7 Takođe, pojedine obaveze koje emiteri imaju po Zakonu o radiodifuziji 

postaju bespredmetne zbog drugačijih karakteristika digitalnog pokrivanja. Tako, na primer, 

obaveza obezbeđivanja kvalitetnog prijema televizijskog signala za najmanje 90 % 

stanovništva u zoni pokrivanja za Javni radiodifuzni servis, odnosno 60 % za komercijalne 

radiodifuzne servise, više ne postoji, jer ta obaveza prelazi u nadležnost JP ETV. Željena zona 

opsluživanja će se poklapati sa zonom raspodele. Obaveza plaćanja naknade za korišćenje 

radio-frekvencije8 prelazi sa emitera na ETV.  

 

 

Uspostavljanje korisničke osnove za prelazak sa analognog na digitalno 

emitovanje televizijskog programa 

 
Pravilnik o prelasku sa analognog na digitalno emitovanje televizijskog programa i pristupu 

multipleksu u terestričkoj digitalnoj radiodifuziji je zasnovan na nekoliko pretpostavki za 

prelazak sa analognog na digitalno emitovanje. Prva se odnosi na uspostavljanje mreže za 

                                                
5 Završnim aktima Regionalne konferencije o radio-komunikacijama za planiranje digitalne terestrijalne 

radiodifuzne službe u delovima regiona 1 i 3, u frekvencijskim opsezima 174-230 MHz i 470-862 MHz (RRC-06), 

Srbija je podeljena na 16 zona raspodele (alotmenta). Iz tehničkih razloga, zona pokrivenosti signalom će se 

poklopiti sa zonom raspodele, što će dovesti do toga da će lokalni emiteri praktično postati regionalni.  
6 Oblast koja je sada regulisana Zakonom o radiodifuziji, prim. aut. 
7 U skladu sa pravilima koja se odnose na regulatorne obaveze operatora sa značajnom tržišnom snagom. 
8 Naknada koja su do sada emiteri plaćali RATEL-u. 



13 

 

multipleksiranje i distribuciju, dok je druga uspostavljanje korisničke osnove za prijem 

digitalnog signala. Suštinski, uspostavljanje korisničke osnove se odnosi na informisanje 

javnosti o aktivnostima koje korisnik treba da sprovede da bi mu bilo omogućeno da prima 

televizijski program koji se emituje u digitalnoj tehnologiji. To praktično znači obezbeđivanje 

odgovarajuće količine STB-ova (set-top-box) koji podržavaju izabrani standard. Zbog toga je 

neophodno da se svi učesnici na tržištu, uključujući i prodavce i korisnike ponašaju 

odgovorno i kupuju samo one STB-ove koji odgovaraju standardu koji je izabrala naša 

država. Takođe, po prelasku sa analognog na digitalno emitovanje, TV prijemnici koji se 

nalaze u prodaji bi morali da budu adekvatno označeni kako se kupci ne bi dovodili u 

zabludu.9 

 

Građani koji TV program primaju zemaljskim putem, moraju da imaju ili novi televizor, koji 

podržava standarde koje je Srbija izabrala (DVB-T2/MPEG-4), ili STB, koji će digitalni signal 

odabranog standarda pretvoriti u oblik koji je pogodan za emitovanje na svim tipovima 

starih televizora, bilo da su analogni ili digitalni. Ovi će se uređaji pojaviti u vreme 

eksperimentalnog emitovanja i u našim prodavnicama. Televizore ili STB uređaje bi trebalo 

kupovati što kasnije, jer će njihova cena u novom standardu padati.   

 

 

Datum prelaska sa analognog na digitalno emitovanje 
  

Preporukom Evropske komisije (2005) 20410, predviđeno je da sve zemlje Evropske unije 

završe proces prelaska sa analognog na digitalno emitovanje do 2012. godine. Aktima 

Regionalne konferencije o radio-komunikacijama (RRC-06) Međunarodne unije za 

telekomunikacije, predviđena je zaštita analognih frekvencija do juna 2015. godine. To 

podrazumeva obavezu svih država da do predviđenog datuma završe proces digitalizacije, 

ali istovremeno podrazumeva i obavezu zaštite analognih frekvencija.11 Zbog toga evropske 

države imaju period od tri godine da završe prelazak sa analognog na digitalno emitovanje. 

Zbog brojnih organizacionih i tehničkih problema, tek će nekolicina država Evropske unije 

taj proces završiti u roku predviđenom pomenutom preporukom EU. Ako posmatramo 

zemlje iz našeg okruženja, jedino su Hrvatska i Slovenija završile uspešno prelazak sa 

analognog na digitalno emitovanje. Bugarska i Rumunija su odložile prelazak za 2015. 

godinu.12 Strategijom prelaska sa analognog na digitalno emitovanje je kao datum za 

prelazak na isključivo digitalno emitovanje programa u Srbiji određen 4. april 2012. godine. 

Imajući u vidu da je, u međuvremenu, taj mesec određen kao izborni u Republici Srbiji, kao i 

da neposredno posle izbora počinju važne sportske manifestacije, neophodno je da se sa 

isključivanjem analognog programa krene tek posle Olimpijade u Londonu. Isključivanje će 

                                                
9 Potrebno je naznačiti ako TV prijemnik nije pogodan za prijem digitalnog signala, ili ako nije pogodan za prijem 

signala koji se vezuje za odabrani standard. Treba napomenuti da je ovo razlikovanje relevantno samo za prijem 

signala preko zemaljske radiodifuzije, a ne i za kablovsko ili satelitsko emitovanje. 
10 Ova preporuka je politički akt, tako da, zbog toga, rok za prelazak do 2012. godine nije pravno obavezujući, pa 

je moguće i u EU produžiti prelazak sve do 2015. godine. 
11 Ove akte su ratifikovale sve države Evrope, tako da je to jedina pravna obaveza za zemlje Evrope u smislu 

završetka procesa digitalizacije do 2015. godine. 
12 Bugarska ima problema zbog kašnjenja izmeštanja bugarske vojske iz opsega koji se koriste za digitalno 

emitovanje, a Rumunija ima organizacione probleme zbog neadekvatne saradnje nadležnog ministarstva i 

regulatorne agencije. 



14 

 

se vršiti po pojedinim regionima, po pojedinim zonama raspodele, o čemu će javnost biti 

obaveštena. Treba napomenuti da je jedan od najvećih problema u postupku prelaska na 

digitalno emitovanje nedostatak slobodnog spektra. U Republici Srbiji postoji izuzetno 

mnogo televizijskih programa. U digitalnom emitovanju taj problem nije toliko izražen. 

Prelazak na digitalno emitovanje, međutim, zbog popunjenosti svih kanala, predstavlja 

veoma složen zadatak koga će rešavati nadležno ministarstvo i Regulatorna agencija za 

elektronske komunikacije. 

 

Planom ETV-a predviđeno je da signal u pilot mreži bude emitovan sa 15 lokacija širom 

Srbije. Predajnici koji će se koristiti u njoj su malih snaga, jer trenutno, zbog velikog broja 

televizijskih emitera, ne postoje tehničke mogućnosti za korišćenje većih snaga, niti boljih 

lokacija. Pilot mreža će biti eksperimentalna mreža, na osnovu koje će ETV ispitivati 

odabrane mrežne parametre, i raditi sa novom opremom. Predviđeno je da emitovanje 

signala u pilot mreži počne krajem ove godine.  

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



15 

 

Neke kontroverze i dileme u vezi sa donošenjem Medijske 

strategije Srbije 
Doc dr Dejan Milenković1 

 

 

Više od dve godine, u Republici Srbiji radi se na izradi Medijske strategije. Iako je bilo najavljeno 

da Strategija treba da bude usvojena do kraja 2010. godine, to se nije desilo. Novoformirano 

Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva, napokon je početkom juna 2011. 

godine predstavilo Nacrt strategije, u vezi sa kojim je održano više javnih rasprava u nekoliko 

gradova Srbije. U toku leta 2011. godine, formirana je nova Radna grupa Vlade, koja je nakon 

javne rasprave trebalo da priredi njen konačni tekst. Finalni tekst Predloga strategije razvoja 

sistema javnog informisanja u Republici Srbiji do 2016. godine, koji je usvojen 8. septembra 2011. 

godine, u momentu pisanja ovog teksta još uvek nije javno objavljen, pa ni dostupan široj stručnoj 

javnosti. Zašto je to tako i da li postoje neke prikrivene „namere“ vlasti, postepeno otkrivamo ovih 

dana kroz priloge i tekstove koje ovim povodom objavljuju pojedini mediji,2 kao i iz pristiglih 

komentara na Predlog strategije koje je uputila Evropska komisija.3 Ono što na ovaj način 

nezvanično saznajemo, jeste da se država neće tako lako odreći svog uticaja na medije, jer nije 

spremna da se odrekne svojih osnivačkih prava i vlasništva, pa samim tim ni uticaja u nekim od 

njih. U prethodnoj konstataciji već možemo i tražiti odgovor na pitanje zašto je sam rad na izradi 

Medijske strategije toliko dugo trajao, odnosno zašto „posao“ na izradi Medijske strategije, koji je 

započet pre više od dve godine, nije završen mnogo ranije. Čini se da je ceo ovaj proces bio vođen 

logikom: jedan korak u napred, dva u nazad. „Fingiranje“ da predstavnici novinarskih udruženja i 

medijskih asocijacija učestvuju u radnoj grupi koja je pripremila Nacrt, a zatim da se oko 

krucijalnih rešenja obrazuje posebna Radna grupa Vlade koja će dati svoj „finalni sud“ i u kome će 

Vlada, čini se, odustati od rešenja na kojima su insistirali medijski stručnjaci, samo govori u prilog 

tezi nespremnosti vlasti da se odrekne svog uticaja. U ovom tekstu su analizirani samo oni aspekti 

Predloga, koji su postali dostupni javnosti i odnose se uglavnom na osnivanje, vlasništvo i uticaj 

države na medije.  

 

Najpre, veliku zabrinutost izaziva, čini se, konačno opredeljenje vlasti da u Predlogu strategije 

utvrdi koncept šest javnih regionalnih RTV servisa čiji će osnivač biti Republika. Modalitet 

njihovog budućeg finasiranja, ali i način na koji će se njima u budućnosti upravljati, svakako 

dodatno opterećuje ovaj koncept. Za razliku od Nacrta strategije iz juna meseca, kojim je bilo 

predviđeno da javne obaveze i funkcije javnog servisa ostvaruju javne radiodifuzne ustanove na 

republičkom i pokrajinskom nivou, prema novom dokumentu, ako takav ostane, postojaće i 

regionalni javni radiotelevizijski servisi. 

 

Ovom konceptu, od početka procesa izrade Strategije, oštro se suprotstavljaju novinarska 

udruženja i asocijacije medija. Suštinski stav kog su od samog početka zastupali ANEM, NUNS, 

                                                
1 Fakultet političkih nauka, Univerzitet u Beogradu 
2 Medijska strategija: Šest regionalnih javnih servisa?, NUNS Newsletter, No. 20 od 15.09.2011. godine u kojem je prenet 

tekst iz dnevnog lista „Večernje novosti“  

     http://nunsnewsletter.blogspot.com  
3 EK kritikuje Medijsku strategiju, Izvor: B-92, 22.09.2011. godine 

http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2011&mm=09&dd=22&nav_category=12&nav_id=543799; Tekst se 

može naći i na veb stranici ANEM:a http://kampanje.anem.rs 

 

http://nunsnewsletter.blogspot.com/
http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2011&mm=09&dd=22&nav_category=12&nav_id=543799
http://kampanje.anem.rs/


16 

 

UNS, NDNV, Lokal pres i drugi, je povlačenje države iz medijskog vlasništva, kako bi se sprečio 

politički uticaj na njihov programski sadržaj i obezbedio ravnopravan položaj medija, kao i 

transparentno trošenje budžetskih sredstava. Koncept regionalnih javnih servisa u celosti je u 

suprotnosti sa ovim stavom, a medijske asocijacije i novinarska udruženja su još jednom, u svom 

zajedničkom saopštenju od 14. septembra 2011. godine, ocenili takav predlog potpuno 

neprihvatljivim i neodrživim, tražeći da se deo Predloga strategije o regionalnim javnim servisima 

izbriše.4 

 

Ovaj koncept, prema informacijama objavljenim u pojedinim medijima, kritikuje i Evropska 

komisija. U komentarima na Predlog strategije, Komisija je ozbiljno zabrinuta da novi regionalni 

javni servisi neće biti finansijski održivi, te da način na koji će se realizovati eventualno osnivanje 

regionalnih javnih servisa mora da bude precizno i detaljnije razrađen, uključujući u to i 

organizacione aspekte, kao i preciznija pravila o državnoj pomoći koja mora da obezbedi njihovu 

održivost. Takođe, traži se da se isključi mogućnost uticaja vlasti na njihove medijske sadržaje. 

Komisija je istovremeno ukazala da postoje i drugi alternativni načini da se potrebe za regionalnim 

programima od javnog interesa zadovolje, kroz poštovanje odgovarajućih preporuka Saveta 

Evrope. 

 

Svakako da u pojedinim zemljama Evropske unije postoje i regionalni javni servisi i to niko ne 

negira, ali argumentacija da se „... radna grupa za njega odlučila kako bi obezbedila 

jednakopravnost građana i mogućnost da građani svuda u Srbiji dobiju informacije od javnog 

interesa“,5 jeste krajnje polemična, naročito ako se posmatra „geneza“ medijske politike u Srbiji od 

demokratskih promena iz 2000. godine.  

 

U ovom procesu, imali smo i imamo tri zainteresovane strane: prva je vlast, drugu čine mediji, 

strukovna udruženja i nevladine organizacije, a treći su sami građani, odnosno javno mnenje, kao 

krajnji „konzument“ informacija. U interesu građana je da je informacija koju mediji prenose, 

istinita, blagovremena i objektivna. U interesu najvećeg dela medija, strukovnih udruženja i 

nevladinih organizacija je da se unaprede i zaštite medijska prava i slobode i stvore jasni, precizni i 

nediskriminatorni uslovi rada medija na ograničenom medijskom tržištu, kao i da zakonodavni 

okvir i regulativa daju pouzdan osnov za to. Na žalost, brojni primeri u poslednjih 10 godina u 

Srbiji, pokazuju da interes vlasti, koja ima suštinski i odlučujući uticaj na kreiranje javne medijske 

politike, nije da rešava probleme u medijskoj sferi, već da zadrži određeni uticaj, pa i političku 

kontrolu u njoj. Pomenuti „dušebrižnički“ stav predstavnika vlasti o „jednakopravnosti“ građana, 

kojim se „opravdava“ koncept regionalnih javnih servisa, na to u velikoj meri i podseća.    

 

Drugi problem odnosi se na pravo nacionalnih saveta nacionalnih manjina da mogu biti osnivači 

javnih glasila na jeziku nacionalne manjine za koju su osnovani.6 NUNS, UNS i NDNV i medijska 

udruženja ANEM, Lokal pres i Asocijacija medija, su u svom zajedničkom saopštenju, izrazili 

nezadovoljstvo što će nacionalni saveti nacionalnih manjina, prema Predlogu strategije, imati 

mogućnost da budu osnivači medija i to ne samo štampanih, pri čemu su izrazili bojazan da to 

                                                
4 Novinarske i medijske organizacije nezadovoljne predlogom medijske strategije, NUNS Newsletter, No. 20 od 15.09.2011. 

godine u kojem je preneta informacija agencije Fonet   http://nunsnewsletter.blogspot.com  
5 Jelena Trivan o odnosima u koaliciji, glasanju, uslovima Brisela, Medijskoj strategiji , Večernje novosti, 22.09.2011. godine: 

Tekst se može pronaći na veb stranici ANEM-a: http://kampanje.anem.rs 
6 B. Cvejić, Saveti nacionalnih manjina mogu da osnivaju medije, „Danas“, 14.09.2011 

http://www.danas.rs/danasrs/drustvo/saveti_nacionalnih_manjina_mogu_da_osnivaju_medije.55.html?news_id=2236

49 

http://nunsnewsletter.blogspot.com/
http://kampanje.anem.rs/
http://www.danas.rs/danasrs/drustvo/saveti_nacionalnih_manjina_mogu_da_osnivaju_medije.55.html?news_id=223649
http://www.danas.rs/danasrs/drustvo/saveti_nacionalnih_manjina_mogu_da_osnivaju_medije.55.html?news_id=223649


17 

 

rešenje znači da će nacionalni saveti praktično monopolizovati manjinsko informisanje. Jedan od 

članova radne grupe koji je radio na izradi Nacrta medijske strategije, ukazao je da će saveti 

nacionalnih manjina takođe moći da osnuju svoje medije, ali da „... oni tako neće biti u rukama 

manjina, već manjinskih oligarhija...“, te da oni ne smeju da budu pod kontrolom nacionalnih 

saveta, jer oni nisu ništa drugo osim paradržavne institucije.7  

 

To u izvesnoj meri potvrđuje i grupa vojvođanskih mađarskih intelektualaca, koja je početkom 

septembra uputila pismo ministru kulture, u kojem su protestovali zbog načina na koji nacionalni 

saveti upravljaju medijima čiji su osnivači i u kome su iskazali nezadovoljstvo zbog namere vlasti 

da u tim odnosima ništa ne menja. Autori pisma, doduše, smatraju, da u ovom trenutku manjinski 

nacionalni saveti treba da ostanu osnivači manjinskih medija, odnosno listova, ali su dodali da bi 

se u Medijskoj strategiji moralo razraditi rešenje koje bi garantovalo da se uticaj elite na 

uređivačku politiku svede na najmanju moguću meru ili da se u potpunosti otkloni. Intelektualci 

su ocenili da se garancije uređivačke autonomnosti i nezavisnosti ovih javnih glasila moraju 

pronaći, kako u Strategiji, tako i u izmenjenom Zakonu o nacionalnim savetima nacionalnih 

manjina i ukazali su na slučaj nekada veoma cenjenog dnevnika „Mađar so“, u kojem je nacionalni 

savet Mađara smenio glavnog urednika, jer nije dovoljno pratio aktivnosti jedne od mađarskih 

partija.8   

 

Evropska komisija, takođe ukazuje na ovaj problem u svojim komentarima na Predlog medijske 

strategije. Komisija kao problematičnu smatra mogućnost da se mediji nacionalnih saveta 

nacionalnih manjina finansiraju iz budžeta, zbog političke prirode nacionalnih saveta i mogućih 

uticaja na uređivačku politiku takvih medija. U komentarima se ukazuje i da postoje alternativni 

modeli finansiranja manjinskih medija, tamo gde za to postoje potrebe.  

 

Država u još jednom segmentu Predloga strategije, pokazuje da nije „voljna“ da se tako lako 

odrekne svog uticaja na medijsku sferu. Već više godina, novinarska udruženja i asocijacije medija 

stoje na stanovištu da državna novinska agencija „Tanjug“, koja sada posluje kao javno preduzeće, 

mora biti privatizovana. U Nacrtu strategije koja je predstavljena na javnoj raspravi i u čijoj su 

izradi učestvovali i stručnjaci, bilo je predviđeno da državna novinska agencija mora biti 

privatizovana, te da u slučaju neuspešne privatizacije, vlasnici postanu građani, kojima bi bile 

podeljene akcije. Prema nezvaničnim dostupnim informacijama, u Predlogu Strategije, koga je 

utvrdila Vlada, više se ne govori o njegovoj privatizaciji, već „vlasničkoj transformaciji“. Ovo se ne 

mora nužno protumačiti samo kao „igra“ reči, već „igra“ sa ozbiljnom implikacijom, jer po nekim 

tumačenjima, „vlasnička transformacija“ bi mogla da podrazumeva, ne njegovu privatizaciju, već 

transformaciju u jedan drugi organizacioni oblik javne službe – javnu ustanovu. Da gde ima 

„dima“, ima i „vatre“, govori i dostupni komentar Evropske komisije, koja je zahtevala dodatno 

preciziranje Strategije u delu koji se odnosi na mehanizam privatizacije Tanjuga. 

  

Kada je reč o novinskim agencijama, ali i štampanim medijima, možemo pozdraviti stav koji 

proizilazi iz Predloga Strategije da će Republika Srbija i lokalna samouprava, kao oglašivači, na 

svim nivoima na transparentan i nediskriminatoran način raspodeljivati oglase (javni pozivi, 

konkursi, oglasi javnih preduzeća, itd.), te da će država putem konkursa, sufinansiranjem 

                                                
7 Rade Veljanovski, Država će i dalje kršiti zakon, Reč plus, Blic, 16.09.2011, str. 4. 
8 Uticaj nacionalnih saveta svesti na minimum, NUNS Newsletter, No. 20 od 15.09.2011. godine u kojem je preneto pismo 

objavljeno u dnevnom listu „Dnevnik“ a potpisali su ga: Laslo Vegel,  Žužana Serenčeš, Bela Garai, Čaba Presburger i 

dr.   http://nunsnewsletter.blogspot.com  

http://nunsnewsletter.blogspot.com/


18 

 

medijskih sadržaja u javnom interesu, kao i kupovinom agencijskih servisa za sopstvene potrebe, 

podsticati njihov razvoj i razvoj novinskih agencija. Međutim, Evropska komisija povodom ovih 

stavova jeste skeptična i ukazuje da odredba, kojom se predviđa da će država podsticati novinske 

agencije tako što će kupovati njihove servise za sopstvene potrebe, nije dovoljno jasna i ostavlja 

prostor za neprimeren uticaj. Brisel takođe skreće pažnju da je neophodno predvideti jasna pravila 

za državno oglašavanje, tim pre što su izvori finansiranja medija u Srbiji koncentrisani u rukama 

malog broja učesnika, te je zato neophodno primeniti pravila o zaštiti konkurencije, kako bi se 

koncentracija marketinških budžeta i njihova distribucija, na način koji može da rezultira 

zloupotrebom dominantnog položaja i uticajem na profesionalni i finansijski integritet medija, 

sprečila.  

 

Dosta polemike izazvao je i deo Predloga strategije, kojim je predviđeno da država može biti 

osnivač javnog glasila na srpskom jeziku za potrebe stanovništva Kosova i Metohije. Prema nekim 

izvorima, Predlogom je predviđeno da „... u cilju blagovremenog i kvalitetnog informisanja 

stanovništva na Kosovu i Metohiji, Republika Srbija zadržava osnivačka prava nad javnim 

preduzećem za novinsko izdavačku delatnost „Panorama“, u okviru kojeg izlazi nedeljno javno 

glasilo „Jedinstvo”.“9 Pošto je reč o javnom preduzeću, ponovo se postavlja pitanje, kako njegove 

uređivačke politike, tako i njegovih organa (upravnog odbora, nadzornog odbora i direktora), koje 

će, u ime osnivača, „postavljati“ Vlada Republike Srbije, pa je, u tom kontekstu, prepoznatljivo 

kakva će u budućnosti biti i funkcija i uređivačka politika ovog javnog glasila. Prema 

komentarima iz Brisela, postojanje ovakvog državnog medija za Kosovo nije neophodno. Takođe, 

Evropska komisija je već prethodno ukazala da medijima u državnom vlasništvu mora biti, ili 

obezbeđena uređivačka i finansijska nezavisnost, ili oni moraju biti privatizovani, pa se ovaj stav 

svakako odnosi i na JP „Panorama“.    

 

Medijska strategija je dokument koji je svakako nužan i potreban. Predstavljeni Nacrt strategije je 

imao svoje dobre strane i one će se svakako naći i u Strategiji, čije se usvajanje očekuje. Ipak, njen 

finalni sadržaj (u smislu kakva će biti konačna verzija Strategije), kao što se iz prethodnog može 

uočiti, ali i njena buduća sudbina (u smislu njenog realnog sprovođenja), prvenstveno će zavisiti 

od političke volje sadašnjih ili budućih aktera srpske političke scene. Ono što je izvesno je, da će 

tek kada nosioci vlasti budu zaista spremni da se odreknu svog posrednog ili neposrednog uticaja 

na medijsku sferu, biti moguće ostvariti suštinski osnov medijske politike, kome jedna savremena 

evropska medijska strategija treba da doprinese i teži. A ona je izražena još u rečima izgovorenim 

u praskozorje petooktobarskih promena u Srbiji: mediji moraju biti slobodni, a vlast se neće mešati u 

nezavisnost medija. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                
9 B. Cvejić, Saveti nacionalnih manjina mogu da osnivaju medije, „Danas“, 14.09.2011 www.danas.rs. 

 

http://www.danas.rs/


19 

 

Evropski sud za ljudska prava1 

Informator o sudskoj praksi 

 
 

Br.
 
143 /Jul 2011 

 

Član 10 Konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda 

 

Sloboda izražavanja 

 

Osuda urednika novina zbog objavljivanja doslovnog intervjua bez prethodne autorizacije 

intervjuisanog: povreda 

 

Wizerkaniuk – Poljska/Poland/Pologne –  

18990/05 Presuda/Judgment/Arrêt 5.7.2011 [Odeljak IV] 

 

Činjenice – Podnosilac predstavke je glavni i odgovorni urednik i suvlasnik novina. U februaru 

2003. godine, dva novinara tog lista, intervjuisala su poslanika u parlamentu koji je, kada je video 

tekst, odbio da ga autorizuje za objavljivanje. Bez obzira na to odbijanje, list je objavio delove 

intervjua doslovno, ali je naveo da je poslanik odbio autorizaciju. Po prijavi poslanika, podnosilac 

predstavke je gonjen u skladu sa Zakonom o štampi iz 1984. godine, pod optužbom objavljivanja 

intervjua bez saglasnosti intervjuisanog. Osuđen je na novčanu kaznu. Potom je pokušao, 

bezuspešno, da ospori ustavnost Zakona o štampi. Uprkos mišljenju Javnog tužioca, predsednika 

Skupštine i Zaštitnika građana koji su svi smatrali da zakon nije u skladu sa Ustavom, Ustavni sud 

je našao da pravna sredstva građanskog prava ne predstavljaju efektivnu kompenzaciju za 

povrede ličnih prava, da su novinari imali mogućnost da sumiraju navode intervjua bez traženja 

autorizacije i da je autorizacija, kao zakonski uslov objavljivanja, garancija čitaocima da su izjave, 

navodno izrečene tokom intervjua, autentične. 

 

Zakon – Čan 10: Dok sud teško može da prihvati da je cilj predmetnog ograničenja zaštita 

reputacije poslanika, jer osuda nije zasnovana na suštini ili sadržaju spornog članka, već na 

nedostatku autorizacije za njegovo objavljivanje, to je ipak spreman da pretpostavi da je 

ograničenje služilo legitimnom cilju. U prethodnim slučajevima Sud je bio pozivan da ispita da li 

su ograničenja slobode izražavanja bila „neophodna u demokratskom društvu“, polazeći od 

suštine i sadržaja činjeničnih navoda ili vrednosnih sudova za koje su podnosioci predstavki na 

kraju kažnjeni u skladu sa građanskim ili krivičnim zakonom. Bitna razlika u slučaju podnosioca 

predstavke je da su domaći sudovi izrekli krivičnu sankciju iz razloga koji su potpuno nevezani za 

suštinu spornog članka. Sud je konstatovao, najpre, da, iako domaći zakon predviđa mogućnost 

privatne krivične tužbe u slučajevima koji se tiču manje ozbiljnih krivičnih dela, krivični postupak 

protiv podnosioca predstavke je pokrenut od strane javnog tužioca. Dalje, ni u kasnijim fazama 

postupka nije se pokazalo da su sadržaj ili forma poslanikovih izjava bili menjani na bilo koji 

način. Naprotiv, sama činjenica objavljivanja bez autorizacije, u skladu sa članom 14. Zakona o 

štampi, automatski je podrazumevala izricanje krivične sankcije. Shodno tome, prilikom 

                                                
1 Izvodi iz zvaničnih „Informatora o sudskoj praksi“ Evropskog suda za ljudska prava, dostupnih na Internet 

prezentaciji Suda; prevod uradila advokatska kancelarija “Živković&Samardžić”, Beograd 

 



20 

 

razmatranja slučaja protiv podnosioca predstavke, od domaćih sudova se nije zahtevalo da iznesu 

bilo kakvo mišljenje o relevantnosti činjenice da je intervjuisana osoba narodni poslanik sa 

političkom odgovornošću prema svojim biračima. Zaista, oni nisu imali u vidu suštinu objavljenih 

izjava ili da li iste odgovaraju onome što je rečeno tokom razgovora. Odredbe primenjene u ovom 

slučaju daju intervjuisanima carte blanche da spreče novinara u objavljivanju bilo kog intervjua koji 

smatraju posramljujućim ili neprijatnim, bez obzira koliko je isti tačan i istinit. Ove odredbe su, 

takođe, podobne da izazovu i druge negativne posledice, tako što bi navele novinare da 

izbegavaju postavljanje oštrih pitanja, u strahu da će objavljivanje celog intervjua biti 

onemogućeno odbijanjem autorizacije. Ovakve odredbe su stoga podobne da izazovu odvraćajući 

efekat na novinarstvo, dirajući u srž odlučivanja o sadržaju novinskih intervjua. Štaviše, one 

potiču iz perioda pre pada komunističkog sistema u Poljskoj, kada su svi mediji bili podvrgnuti 

preventivnoj cenzuri i posledično, način na koji su primenjene u slučaju podnosioca predstavke, 

ne može biti opisan kao saglasan načelima demokratskog društva. 

 

Na posletku, paradoksalno je da, što su novinari doslednije prenosili izjave, to su bivali izloženiji 

riziku krivičnog postupka zbog propusta da traže autorizaciju. U svakom slučaju, sama činjenica 

da je podnosilac predstavke bio slobodan da parafrazira reči sagovornika – ali je izabrao da ih 

doslovno objavi i zbog toga bio kažnjen – ne čini izrečenu kaznu srazmernom. Osuda podnosioca 

predstavke i novčano kažnjavanje, bez razmatranja tačnosti sadržaja objavljenog teksta i bez 

obzira na njegovu pažnju u obezbeđivanju tačnosti koja nije dovedena u pitanje, je stoga 

nesrazmerna. 

 

Zaključak: povreda (jednoglasno). 

Član 41: 256 EUR na ime materijalne štete i 4.000 EUR na ime nematerijalne štete. 

________________________________________________________________________________ 

 

Br.
 
142/Jun 2011 

 

Član 10 Konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda 

 

Sloboda izražavanja 

 

Naknada štete protiv lista koji je preduzeo sve razumne mere da proveri tačnost izveštaja o 

sudskom postupku: povreda 

 

Aquilina and Others/i drugi/et autres – Malta/Malte –  

28040/08 Judgment/Presuda/Arrêt 14.6.2011 [Odeljak IV] 

 

Činjenice – Prvi podnosilac predstavke bio je urednik, drugi – novinarka (sudski izveštač), a treći 

podnosilac – štampar nacionalnih novina. Novinarka, kao drugi podnosilac predstavke, je 1995. 

godine prisustvovala sudskoj raspravi, kako bi izveštavala o slučaju bigamije. Tokom postupka, 

atmosfera u sudnici u jednom trenutku postala je haotična i drugi podnosilac predstavke verovala 

je da je sudija jednom od advokata utvrdila meru zbog nepoštovanja suda. Pokušala je da proveri 

šta je čula, uvidom u sudski zapisnik, ali u tome nije uspela, budući da su sudija i zapisničar već 

napustili svoje kancelarije. Proverila je, međutim, sa drugim novinarom, koji je takođe bio prisutan 

u sudnici i koji joj je potvrdio da je i on shvatio da je utvrđeno nepoštovanje suda. Ovo je 

objavljeno sutradan u novinama pod naslovom „Advokat oglašen krivim za nepoštovanje suda“. 



21 

 

Advokat o kome je bila reč, odmah je kontaktirao drugog podnosioca predstavke i protestovao. 

Ona je proverila u sudskom zapisniku i budući da tamo nije našla da je utvrđeno nepoštovanje 

suda od strane advokata, novine su objavile izvinjenje. Advokat je ipak tužio u građanskom 

postupku za klevetu i dosuđena mu je naknada štete u iznosu od 300 malteških lira (oko 720 EUR). 

 

Pravo – Član 10: Presude domaćih sudova predstavljale su ograničenje slobode izražavanja 

podnosilaca predstavke. To ograničenje je „propisano zakonom“, i to Zakonom o štampi i teži 

legitimnom cilju zaštite ugleda ili prava drugih. 

 

Ocenjujući da li je ograničenje bilo neophodno u demokratskom društvu, sud je ponovio da su 

potrebni specifični osnovi, u slučaju čije ispunjenosti se mediji mogu osloboditi svoje redovne 

obaveze da proveravaju činjenične navode koji bi mogli biti klevetnički u odnosu na fizička lica. 

Da li ti osnovi postoje, zavisi posebno od prirode i težine klevete u konkretnom slučaju i mere u 

kojoj medij može razumno ceniti svoje izvore i njihove tvrdnje kao pouzdane. Stvarajući utisak 

kod čitalaca da je advokat oglašen krivim za nepoštovanje suda, naslov je sadržao činjeničnu 

tvrdnju koja je, budući da se ticala advokatovog ponašanja u vršenju svoje profesije, stvar od 

javnog interesa. Relevantno za odlučivanje jeste da li je drugi podnosilac predstavke imala 

mehanizme da proveri činjenice i da li je poštovala svoju dužnost odgovornog izveštavanja. 

 

U odnosu na prvo pitanje, sud primećuje da su zapisnici u postupku po pravilu sumarni, odnosno 

da ne sadrže detalje o svemu što se dogodilo, te se ne mogu smatrati jedinim izvorom istine za 

potrebe sudskog izveštavanja. Ograničiti sudsko izveštavanje na činjenice zabeležene u 

raspravnom zapisniku, te sprečiti izveštaje koji bi se zasnivali na onome što je novinar video i čuo 

svojim očima i ušima, što su potvrdili i drugi, bilo bi neprihvatljivo ograničenje slobode 

izražavanja i slobodnog protoka informacija. Iako može postojati pretpostavka da su sudski 

zapisnici potpuni i tačni, ta pretpostavka može se pobijati drugim dokazima o onome što se 

dogodilo u postupku. Zaista, svi dokazi, osim raspravnog zapisnika, sugerišu da je za advokata 

utvrđeno nepoštovanje suda. Iako čak i podaci iz dokumenata tužilaštva, očito relevantni i iz 

nezavisnog izvora, potvrđuju ono što je drugi podnosilac predstavke navela, nije im posvećeno 

dovoljno ili nimalo pažnje i nisu dati razlozi za njihovo neprihvatanje. 

 

U odnosu na drugo pitanje, nije bilo razloga sumnji da je drugi podnosilac predstavke, u skladu sa 

najboljom novinarskom praksom, pokušala da proveri šta se dogodilo u sudnici i da nije bilo 

razumno očekivati da uradi više, posebno imajući u vidu da vesti imaju kratak „vek“ i da je 

odlaganje objavljivanja vesti moglo da je liši njene vrednosti i aktuelnosti. 

 

Konstatujući, takođe, da je drugi podnosilac predstavke objavila izvinjenje, Sud je utvrdio da je 

ona sve vreme postupala u dobroj veri i u skladu sa svojom dužnošću odgovornog izveštavanja. 

 

Iz svega iznetog proističe da ograničenje prava na slobodu izražavanja podnosilaca predstavke 

nije bilo neophodno u demokratskom društvu radi zaštite ugleda drugih. 

 

Zaključak: povreda (jednoglasno). 

Član 41: 4.000 EUR na ime nematerijalne štete. 

 



22 

 

INTRODUCTION 

 

The media sector entered 2011 with a burden of accumulated problems, followed by further delay 

of work on the Media Strategy, which should have, as many believed, brought long-awaited 

solutions and media reforms. Nearly nine months later, in the moment of finalizing this 

Publication, the situation on the media scene in Serbia is just about the same, judging by the 

results of legal monitoring during this period. Summarizing them, we emphasize the most 

important: 

 

Attacks, threats and various pressures on journalists and media have continued, despite the legal 

provisions prohibiting or penalizing them. Such situation has been considerably caused by: the 

existing legislation that prescribes mild penalties in such cases; evident obstructions both in 

identifying those who threaten and attack journalists and in determining their accountability; the 

practice of courts to inadequately punish the perpetrators of these attacks, particularly their 

reluctance to fully elucidate all the relevant facts and clarify the background of the attacks. With 

all of these, instead of discouraging perpetrators, the courts have further intimidated journalists 

and media, in addition to their uneven stands and practices, long processes and questionable 

decisions in cases against journalists or the media. The result is increased self-censorship in the 

media. 

 

Media legal framework with, as all agree, serious shortcomings, has not been altered during this 

period. Actually, it has in one way, but not by adopting a new or amending an existing law, but 

rather with invalidation of almost all provisions of the Law on Amendments to the Public 

Information Law for being declared unconstitutional by the decision of the Constitutional Court in 

May 2011 and previously in July 2010. So, almost nothing was left from this Law that had changed 

the media regulatory framework in a crude and unconstitutional manner two years ago. Still, a 

new concern of the media sector in this area has appeared in this period. It refers to a Media 

Strategy, specifically the fact that, in spite of the Draft Strategy and public debate about it, the 

media and the public still do not see the authentic intentions and plans of the competent Ministry 

and government in the media sphere, nor do they know how the final text of the Strategy, which 

the future of the entire media scene in Serbia depends upon, will look like, or when the document 

will be adopted at all. Namely, the Ministry’s distancing from the Draft Strategy during the public 

debate, as well as its failure to clearly define its positions and attitudes toward the desired final 

text of the Strategy, has put doubt on the eagerness of authorities to bring this document, 

especially their will to substantially change the situation in the media sector with it and allow the 

real media reforms. Reasons for concern are mounting up, judging by some unofficial information 

in the media, suggesting that the final text of the Draft Strategy has not included, or at least not in 

the right way, crucial requirements of the media and journalists’ associations. Besides the Strategy, 

the media sector has yet another reason for concern in this area: a draft text of the Rule Book on 

Technical Requirements, which regulates the lawful interception and withholding of electronic 

communications data, since it may potentially jeopardize the right to protection of journalistic 

sources, as well as fundamental human rights. Public discussion on this Draft Rule Book and 

arguments that challenged fundamental solutions of this Draft, should lead to its radical changes, 

or withdrawal. However, it remains to be seen whether the Ministry of Culture, Media and 

Information Society would indeed do so. 



23 

 

The mere existence of laws in Serbia is not enough; above all, it is important whether and how 

they are applied. Even in this period, the competent authorities have not abandoned bad practice 

of completely ignoring their legal obligations (i.e. provided by the Law on Free Access to 

Information of Public Importance) or delaying their fulfillment (for example, the RBA Council 

members’ election, which challenged the functioning of this regulatory body). However, the most 

dramatic example of ignoring their obligations and, at the same time, slowness in the 

implementation of the laws, with far-reaching and severe consequences for the media sector is the 

privatization of the media. Even 4 years from the expiry of the legally set term for completion of 

this process, the privatization of media has not yet been brought to an end. A collision of norms of 

media and non-media laws still prevails as an excuse for a serious violation of media regulations. 

While the government does not address this issue at all, the media are still divided over whether 

the privatization, or the opposite, unfinished privatization, is the reason for their many problems, 

and above all, a cause for dysfunctional media market. Thus, in conditions of unfair market 

competition of the media, to many of them, the state aid becomes the main source of funding, 

which only opens the space for various influences on their editorial policies – regardless of being 

privatized or private media – due to a lack of a legally regulated system in this area. Moreover, 

during this period, it became clear that Serbia would not completely convert to digital terrestrial 

broadcasting of TV programs by April 4, 2012, which would only push back the benefits of 

digitization for all interested parties. 

 

The four authors’ texts in this Fifth Monitoring Publication refer to some of these important media 

issues. In view of the apparent problems that the practice of courts in most media cases harmfully 

affect the position and rights of media and journalists, the author of the first text, attorney at law 

Slobodan Kremenjak, writes about the obligation of the Serbian courts to apply the case - law of 

the European Court of Human Rights, about the reasons for its non-application and its importance 

for the proper settlement of disputes in cases relating to freedom of expression. In view of the 

other most evident problem, that often the non-media laws have a profound influence on the 

position of the media and journalists in Serbia, the author of the second text, Kruna Savovic, 

attorney at law, analyzes the extent to which the announced decriminalization of defamation and 

insult would contribute to the actual improvement of their position. The author also elaborates on 

what else is needed so that these amendments to the Criminal Code take real effect in respect of 

exercising freedom of expression. The third text treats the important media issue – digital TV 

transition, challenges in this process and announced modifications in its implementation, while 

the authors of this text, Milena Jocic and Milos Stojkovic, advisors in the Ministry of Culture, 

Media and Information Society, give answers to some questions and concerns that have appeared 

in public in this regard. The fourth text of the Publication, by author Dejan Milenkovic, PhD, refers 

to the most important document of the media sector, the Media Strategy, which, apparently, will 

not symbolize the consensus of the media sector and the government, but the basis for new 

distrust and a source of new problematic solutions that will not contribute to development of the 

media sector.  

 

Special addition to this issue of the Publication are excerpts from the Information Notes on the 

European Court of Human Rights’ case-law – a summary of two judgments relating to the 

application of Article 10 of the European Convention for the Protection of Human Rights and 

Fundamental Freedoms. These articles serve to contribute to informing all interested parties with 

European standards in the area of freedom of expression, in particular the better practice of the 

Serbian courts in media cases. The first refers to the case of publishing the interview verbatim 



24 

 

without prior authorization of the interviewee – the court found that the criminal sanctions 

imposed on the editor of this newspaper, based only on the fact that the article was published 

without authorization, without considering the truthfulness of the content of the published text 

and taking into account the attention that was being paid to providing the accuracy that was not 

called into question, were disproportionate and therefore presented the violation of Article 10 of 

the European Convention – the right to freedom of expression; the Court ruled that the applicant – 

the editor needed to be paid the appropriate amount of damages. The second refers to the case of 

civil liability of a newspaper for defamation made in reporting on court proceedings, namely the 

paper’s committing to pay damages for publishing false information that were likely to harm the 

honor and reputation of others – the Court said that, in this case, the interference with the 

applicant’s right to freedom of expression had not been necessary in a democratic society for the 

protection of the reputation of others, given that the said paper had taken all reasonable steps to 

verify the accuracy of reports on judicial proceedings, and that the journalist – a court reporter, 

was at all times acting in good faith and in accordance with her duty of responsible reporting, 

including publication of an apology; noting that in this case there had been a violation of Article 10 

of the European Convention – the right to freedom of expression, the Court awarded the 

applicants with the appropriate amount of damages. 

 

These texts provide the possible answers to some of the problematic issues suffered by media 

sector. 

           

            September 26, 2011 

 

 

This Publication was completed two days prior to the telephone session  

of the Serbian Government, at which the Media Strategy was adopted 

 
                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



25 

 

Application of the European Court of Human Rights Case - law 

before Serbian Courts 
Slobodan Kremenjak, Attorney at Law1 
 

 
Article 18 of the Constitution of the Republic of Serbia stipulates that human and minority rights, 

enshrined in the Constitution, generally recognized rules of international law and ratified 

international treaties and laws, shall be directly enforced and that these rules, treaties and laws 

will in that process be interpreted as an instrument for improving the values of democratic society, 

in line with applicable international standards concerning human and minority rights and in 

accordance with the practice of international institutions overseeing the enforcement thereof. 

 

The aforementioned provision is particularly important in view of the fact that Serbia has ratified 

the European Convention on Human Rights and Fundamental Freedoms. Namely, the said 

Convention has established the European Court of Human Rights (ECHR) as the institution 

overseeing compliance with the Convention. Within the meaning of Article 18 of the Constitution 

of the Republic of Serbia, the case - law of the ECHR has thus become mandatory for Serbian 

courts in cases concerning human and minority rights guaranteed by the Constitution. 

 

For the media and the field of public information in general, of particular interest is the abundant 

case - law the ECHR has developed in the enforcement of Article 10 of the European Convention. 

We remind that Article 10 of the European Convention guarantees the right to freedom of 

expression that includes the freedom to one’s own opinion, to receive and communicate 

information and ideas, without interference of the authorities and irrespective of state borders. 

That right may be subject to formalities, conditions, restrictions or penalties provided for by Law, 

which are necessary in a democratic society for the purposes of defending national security, 

territorial integrity or public safety, preventing riots or crime, protecting health or public morality, 

reputation or rights of other persons, preventing the disclosure of information obtained in 

confidentiality or in order to preserve the authority or impartiality of the judiciary. 

 

However, it remains an open issue how well we know the existing case - law of the ECHR in order 

to be able to apply it. At the present time, the transcripts of a total of 42 verdicts delivered by the 

ECHR against Serbia are available on the ECHR website, as well as 44 typical verdicts delivered 

against other countries. The absence of a large number of verdicts deemed fundamental for 

defining the case - law of the ECHR in enforcing Article 10 of the Convention is rather indicative. 

This has resulted in a situation where Serbian courts are bound to enforce and interpret the norms 

pertaining to freedom of expression in accordance with applicable international standards and the 

ECHR case - law in enforcing Article 10 of the Convention, while, on the other hand, they are 

pretty much on their own, subject to their own initiative and fluency in foreign languages, when it 

comes to being familiar with the standards and case - law they are required to apply. The same 

problem exists when one looks at the whole picture from the perspective of a journalist, whose 

rights to freedom of expression might be infringed upon. In legal proceedings, journalists are 

authorized to invoke applicable international standards and ECHR case - law in the enforcement 

of Article 10 of the European Convention. At the same time, just like the judges, their familiarity 

with such standards and case - law depends on their own initiative and skills. 

                                                
1 “Zivkovic&Samardzic” Law Office, Belgrade 



26 

 

 

The consequences are many and occurring on daily basis. In the case of a complaint by the media 

against two verdicts delivered regarding the release of a police ministry report about facts learned 

by the police during actions taken against the criminal group of Darko Saric, the Appellate Court 

in Belgrade has just recently upheld one of the said verdicts and reversed the other by reducing 

the amount of the damages. By deciding to reduce the damages awarded to one of the plaintiffs, 

the Appellate Court rightfully pointed out that the function that plaintiff was carrying out in the 

public administration, which function motivated the court of first instance to award her higher 

damages, should not justify awarding higher damages. In other words, holders of public offices 

may not enjoy “higher protection” than ordinary citizens. On the other hand, however, in the part 

where the verdicts were upheld, the Appellate Court found that, regardless of the fact that the 

information had been faithfully transmitted from an official document of the competent authority, 

the journalist was required to check its authenticity “with due care, as appropriate for the 

circumstances”, which, according to the Court, involved “contacting the person” mentioned in the 

Police document. The Appellate Court went even further and concluded that Article 82 of the 

Public Information Law, according to which the journalist, responsible editor and the legal person 

that is the founder of the public media, shall not be liable for damages if false or incomplete 

information has been faithfully transmitted from a document of the competent state authority, 

should be applied only in cases where information had been faithfully transmitted from 

documents officially released by state authorities, but not in cases where media had obtained such 

information in some other way. 

 

Nobody can know if the Higher Court in Belgrade and the Appellate Court in Belgrade would 

have ruled differently in the concrete cases had they been familiar with the case - law of the ECHR, 

expressed in the verdicts in the cases Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway or Colombani v. 

France from 1999 and 2002, respectfully. In the said cases, the Court was of the opinion that 

journalists were entitled to rely on the content of official reports and not only the content of the 

press releases of competent bodies, without being in the obligation to carry out an independent 

investigation. In the contrary case, the Court said, one of the main, if not the main function of the 

media in democratic society – to be the watchdog of public authority – would have been 

precluded. However, what we know is that neither these, nor many other important verdicts of 

the ECHR, through which the Court has developed its case - law in enforcing Article 10 of the 

European Convention, may be found in Serbian translations, or at least it is very difficult to find 

them. Hence, it is obviously not enough to rely on the personal initiative of judges and the parties 

in legal proceedings to independently familiarize themselves with the applicable case - law. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



27 

 

Decriminalization of Defamation and Insult  
Kruna Savovic, Attorney at Law1 
 

 

The decriminalization of defamation and insult has reemerged as a topic in Serbia after 2005. 

Namely, the then amendments to the Criminal Code were not seized as an opportunity for 

decriminalization. In spite of calls from media and journalists’ associations to that end, the half-

solution concept was adopted, under which both defamation and insult remained a criminal 

offence provided for by the Criminal Code, while the possibility to pronounce prison sentence for 

these offenses was excluded. At first, it seemed as if this was a step forward in the protection of 

freedom of expression. In fact, nothing has changed, since nobody recalls anymore when someone 

was sentenced to imprisonment for defamation or insult in the media. Even during the harshest 

times of Milosevic’s oppressive rule, when journalists were indeed being thrown in prison, they 

were never imprisoned for defamation. In maybe two of the most famous cases, Miroslav 

Filipovic, the correspondent of the daily “Danas” and the “France Press” news agency from 

Kraljevo, was sentenced back in 2000 to seven years in prison by the Military Court in Nis for 

espionage. A year earlier, Nebojsa Ristic, the Editor in Chief of the “SOKO” television, was 

sentenced to a year in prison for allegedly spreading false news. Filipovic was allegedly involved 

in espionage, by having posted, under his full name and surname, texts on the website of the 

Institute for War & Peace Reporting, while Ristic allegedly spread the false information claiming 

that press in Serbia was not free, by sticking on the window of his office a poster depicting prison 

bars and bearing the inscription FREE PRESS – MADE IN SERBIA. However, although the times 

were indeed terrible, not a single person was sentenced to prison for defamation. 

 

The topic of decriminalization reemerged in the public discourse after the announcements of the 

State Secretary in the Justice Ministry Slobodan Homen that aforementioned criminal offenses 

would be deleted from the Criminal Code in early autumn this year. Judging from the fact that 

such news is first disclosed by a politician, it is safe to infer that decriminalization in Serbia is 

actually subject to a political decision. Criminal lawyers involved in the work on the amendments 

to the Criminal Code remain unsure if decriminalization is necessary in the first place. They have 

been repeating, since 2005, that it is a traditional criminal offense provided for by the criminal 

legislation of most European democratic states, including those Serbia has traditionally modeled 

its legislation after. This is of course true, but one could also remind that countries such as 

Germany or France have indeed kept defamation in their respective criminal codes, but have 

almost completely decriminalized it in practice, since 95% of the cases of media-related libel get 

their epilogue in litigation and not in criminal proceedings. 

 

In Serbia, only one case of defamation has been intriguing the public in the last few months. Back 

in March, the media reported that the Primary Court in Cacak had found Stojan Markovic, the 

Director and responsible editor of “Cacanske novine”, guilty of defamation against former 

minister Velimir Ilic, in the text “The Time has Come for Settling the Accounts: Davidovic, Jocic, 

Sarancic< the Next is<.” as well as in the humoresque “The Impotent Mandarin”, published in 

February 2009. Markovic was fined 100 thousand dinars. As early as during the summer, the 

Appellate Court in Kragujevac revoked this verdict. However, in the litigation in April 2010, over 

the aforementioned texts, the Higher Court in Cacak sentenced Markovic to pay Ilic 180 thousand 

                                                
1 “Zivkovic&Samardzic” Law Office, Belgrade 



28 

 

dinars in damages for mental pain and anguish suffered due to injury to honor and reputation. 

Such verdict was upheld by the Appellate Court and Stojan Markovic lodged an appeal before the 

Constitutional Court of Serbia, which is still deliberating the case. Such an outcome paints the 

situation in Serbia to a great extent. The journalists in this country typically fare better in criminal 

cases than in litigation. The number of actions for defamation is still legion, but the convictions 

seldom become final and even when they do, the fines are typically lower than the damages 

awarded in relation to the same texts, talk shows or statements in litigation proceedings. 

 

All this, of course, does not mean that decriminalization of defamation and insult is not a good 

thing; on the contrary. Both media and journalists’ associations, as well as all those in Serbia who 

have fought and are still fighting for the right to free expression, have hailed the prospect of 

decriminalization, calling it extremely important for the development of civil rights and freedoms 

and a large step forward of the law-makers in the direction of greater freedom of information. The 

adverse effect of even the possibility of being penalized for one’s words on freedom of expression 

may not be disputed. The best proof for that in Serbia are the developments we have been 

witnessing back from the summer of 2009. The then excessive fines provided for by the Law on the 

Amendments to the Public Information Law, which were later found to be unconstitutional by the 

Constitutional Court, have resulted in increased self-censorship in the media, although they were 

never enforced. The mere threat sufficed to muzzle Serbian media. However, it is hard to believe 

that the decriminalization of defamation and insult would be strong enough to reverse the tide on 

its own. On the contrary, journalists today are more wary of litigations and lawsuits for damages. 

This is precisely why a responsible public policy in Serbia, which would genuinely strive for 

strengthening media freedom and freedom of expression in general, should not satisfy itself 

merely with decriminalization. Decriminalization ought to be accompanied with comprehensive 

reforms of the legal framework that would guarantee more robust protection of freedom of 

expression. In other words, it should be accompanied by amendments to other laws besides the 

Criminal Code. These amendments would make sure not only that Stojan Markovic is not fined in 

the first instance for libel for having criticized a powerful politician, but also that he, as well as any 

other journalist, be entitled to resort to effective mechanisms protecting him against such politician 

or other powerful figure, in litigation proceedings as well. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



29 

 

Challenges in the digitalization process 
Milena Jocic and Milos Stojkovic1 
 

 

Introduction 
 

The process of television digitalization involves the switchover from analogue to digital terrestrial 

broadcasting. This process involves solely terrestrial broadcasting and does not involve either 

cable, or satellite television broadcasting. 

 

Digital television offers much better picture and sound than analogue TV, more channels and an 

array of new services. The Strategy for Switchover from Analogue to Digital Broadcasting of Radio 

and Television Program in the Republic of Serbia was adopted in July 2009. It specifies the 

standards for compression (MPEG-4 v.10) and transfer of TV signal (DVB-T2). In addition, the 

Rulebook on the Transition from Analogue to Digital Television Broadcasting and Access to 

Multiplex in Terrestrial Digital Broadcasting was adopted. 

 

Back in 2008 and 2009, the Ministry of Telecommunications and Information Society competed and 

was awarded a project involving the financing from EU pre-accession funds for purchasing 

equipment for the development of the TV signal distribution and broadcasting network, namely 

the network of the current ETV. As a result of a successful tender, quality equipment was 

purchased for around eight million euros. The same fund is financing consulting services related 

to the implementation of the digitalization process. BBC World Trust won the tender for 

consulting services and the experts of this organization are currently in Belgrade, where they are 

assisting in the preparation of the implementation of the digitalization process. The Ministry’s 

team is working with the consultants, which are helping, with their experience, the process to take 

place smoothly and with as few problems as possible. 

 

Investments of the state in digitalization 
 

The network for digital terrestrial broadcasting and distribution of TV program is designed 

according to the architecture developed in the Ministry. Part of the equipment was already 

financed from IPA funds and the remaining, much bigger part will be purchased through loans for 

which the state will issue banking guarantees. In addition to the equipment, it will also be 

necessary to prepare the sites where this equipment will be installed. These are sites formerly 

owned by RTS and today they are the property of the Public Company Broadcasting Equipment 

and Communications (Javno preduzeće Emisiona tehnika i veze - ETV). Nothing has been invested in 

these sites for years, although they were damaged in the 1999 bombing. On August 26, the 

Ministry announced a tender for the reconstruction of 25 sites. 

 

At the same time, the Strategy for Switchover from Analogue to Digital Broadcasting of Radio and 

Television Program provides for the purchase of STBs to be subsidized for 300 thousand socially 

vulnerable citizens. 

 

                                                
1 Advisors in the Ministry of Culture, Media and Information Society, Republic of Serbia 



30 

 

The overall costs of investments in the digitalization process may not be precisely determined at 

the present time, since the tenders for the reconstruction of the remaining ETV sites, as well as for 

the purchase of the remaining part of transmission equipment, antennae systems and headends, 

are yet to be prepared. 

 

Conversion of Television Broadcasting Licenses and Broadcasters’ Obligations 
 

The change of the technology of processing and transmission of TV signal has led to a change to 

the regulatory framework. For that reason, in the process of digital switchover, cooperation is very 

important between the competent ministry, the Republic Agency for Electronic Communications 

(RATEL), the Republic Broadcasting Agency (RBA) and ETV. 

 

In analogue technology, each TV station has its own broadcasting network and a frequency 

channel which it broadcasts on. In the digital domain, the situation changes dramatically. The 

channels of TV stations from a certain area are collected in a center called the headend. There is 

also the multiplexer, a device enabling the combination of different incoming signals in one 

common signal for the purpose of transmission and broadcasting. With the help of extremely 

efficient signal processing methods, it is possible to achieve, in a single frequency channel serving 

in analogue technology for the transmission of one television channel, the transmission of up to 20 

television channels in the digital domain, in standard definition. Hence, the broadcasters are not 

the users of radio frequencies anymore – they become so-called media content providers, namely 

they are responsible only for the content they offer. The operator of the electronic communication 

network in the process of digitalizing terrestrial television becomes the sole holder of the right to 

using the radio frequency. 

 

Under the Law on Electronic Communications, the Public Company Broadcasting Equipment and 

Communications (ETV)2 is the sole operator of the multiplex network3 in our country. 

Accordingly, ETV is obliged to set up a digital television program broadcasting network, enable 

access to multiplex in the scope of that network and distribute television signal, all that in line 

with the issued broadcasting licenses. In order to set up this network, RATEL is required to issue 

ETV a license for using radio frequencies in the band intended for television broadcasting4. As for 

broadcasters’ licenses, the television broadcasting license shall be issued on the basis of an open 

competition, to be supervised jointly by RBA and RATEL. One of the integral parts of the 

television broadcasting license is the radio station license. With the passing of the Law on 

Electronic Communications, the radio station license was replaced by the license for using the 

radio frequency. Therefore, changes need to be introduced in the broadcasting licenses, so as to 

protect the acquired rights of broadcasters. In that sense, the cooperation of the Ministry and 

regulatory agencies in this stage of the project is of paramount importance. The changes concern 

the following: 1) there is no more broadcasting station license, which is replaced by the license for 

using the radio frequency (in line with the Law on Electronic Communications); 2) the holder of 

the license is not the broadcaster anymore, but ETV as the operator of the network and the 

                                                
2 Established by the decision of the Government of the Republic of Serbia  on the Formation of the Public Company for 

Managing Broadcasting Infrastructure (Official Gazette of the Republic of Serbia no. 84/09) 
3 The Public Company “Broadcasting Equipment and Communications” is the sole multiplex operator until the digital 

switchover is completed, while in the future there will probably be other operators that will be involved in multiplexing 

and signal distribution.  
4 From 174-230 MHz (VHF area) and 470 do 862 MHz (UHF area).  



31 

 

multiplex, while the broadcasters will have a guaranteed place in the multiplex until the 

expiration of their broadcasting licenses; and 3) the coverage zone of some of the current 

broadcasters will possibly be expanded.5 Obtaining a greater coverage zone would in theory mean 

having to pay a higher fee and it is unjust to impose to broadcasters charges that did not exist at 

the time of obtaining the license for using the radio frequency. For that reason, in the transition 

period, there needs to be a mechanism to enable the broadcasters to obtain, via the network 

operator, new coverage, without the obligation to pay a higher fee, while being obliged to shut 

down their analogue signal on the day when they switch to digital broadcasting. However, this 

concept may only be prescribed by law – the one regulating the field of electronic media6. On the 

other hand, the Broadcasting Law does not distinguish various forms of broadcasting and 

stipulates that, subject to the possession of a television broadcasting license, the broadcaster 

acquires the right to broadcast through terrestrial broadcasting stations. For that reason, television 

broadcasting licenses should not be changed in the part concerning this authorization the 

broadcasters have obtained after an open competition. The current broadcasters will, in the digital 

domain, prepare their television program in the usual manner, while they will be delivering their 

signal to the nearest headend in the ETV network. In the digital domain, the broadcaster will 

practically be obliged to pay for the delivery of the signal to the headend, for space in the 

multiplex, distribution of its program to ETV, as well as for the RBA issued license for 

programming content, as it has been the case until now. The network operator ETV will set the 

price list for its services on a cost-based principle and the Regulatory Agency for Electronic 

Communications will, under the Law, regulate these services.7 Furthermore, certain obligations 

vested in the broadcasters under the Broadcasting Law will become meaningless due to different 

characteristics of digital coverage. Hence, for example, the obligation to provide quality television 

signal for at least 90% of the population in the coverage zone for the Public Broadcasting Service, 

namely 60% for commercial broadcasters, does not exist anymore, for it will now be vested in ETV. 

The desired service zone will overlap with the allotment zone. The obligation to pay the fee for 

using the radio frequency8 will be transferred from a broadcaster to ETV. 

 

Establishing the user platform for switching from analogue to digital television 

broadcasting 
 

The Rulebook on Switchover from Analogue to Digital Television Broadcasting and Access to 

Multiplex in Terrestrial Digital Broadcasting is based on several assumptions for the digital 

switchover. The first pertains to the setting up of the multiplexing and distribution network, while 

the second concerns establishing the user platform for receiving digital signal. Essentially, the 

latter is about informing the public about the activities the user ought to perform in order to be 

enabled to receive television content in digital technology. This practically means to ensure the 

appropriate quantity of set-top boxes that support the chosen standard. Therefore it is necessary 

for all participants in the market, including both the vendors and the users, to behave responsibly 

and purchase only those STBs that correspond to the standard selected by our country. 

                                                
5 The final acts of the Regional Conference on Radio Communications for the Planning of the Digital Terrestrial 

Broadcasting Service in parts of Regions 1 and 2 respectively, in the frequency bands 174-230 MHz and 470-862 MHz 

(RRC-06); Serbia was divided in 16 allotment zones. For technical reasons, the signal coverage will overlap with the 

allotment zone, which will be result in the local broadcasters practically becoming national regional ones.  
6 The area that is currently regulated by the Broadcasting Law 
7 In line with the rules concerning regulatory obligations of the operator with substantial market strength 
8 The fee that was hitherto paid to RATEL 



32 

 

Furthermore, upon switching to digital broadcasting, the TV sets that are sold in retail stores 

should be adequately labeled in order to avoid misleading the customers.9 

 

The viewers who receive their TV program terrestrially must either have a new TV set supporting 

the standards chosen by Serbia (DVB-T2/MPEG-4) or a STB, which will transform the selected 

digital signal into a format suitable for broadcasting on all types of old TV sets, analogue or 

digital. The sale of these appliances will begin in our stores too at the time of the experimental 

broadcasting. TV sets and STBs should be purchased as late as possible since their price in the new 

standard will fall. 

 

Date of the Switchover from Analogue to Digital Broadcasting 
 

European Commission Recommendation 20410 (2005) stipulates that all EU countries must 

complete their respective digital switchover processes by 2012. Acts of the International 

Telecommunications Union’s Regional Radio Communication Conference (RRC-06) provide for 

the obligation of all countries to complete the said process until a certain date, but also the duty to 

protect analogue frequencies.11 Therefore, European states have been given a three-year period to 

complete the switchover. Due to many organizational and technical problems, only a handful of 

EU states will complete it on time, in line with the EC recommendation. When it comes to 

countries from our region, only Croatia and Bosnia have successfully completed the digital 

switchover. Bulgaria and Romania have postponed it for 2015.12 The Serbian Digital Switchover 

Strategy has set April 4, 2012 as a deadline. Since in the meantime that month has been set as an 

election month in Serbia, as well as in view of the fact that major sport events are starting 

immediately after the elections, it is necessary to start shutting down the analogue program only 

after the Olympics in London. The shutting down will be performed by region and by allotment 

zone and the public will be informed thereof. It should be noted that one of the biggest problems 

plaguing the digital switchover is the lack of free spectrum. Serbia is saturated with TV channels, 

which is not that much of a problem with digital broadcasting. However, due to all channels being 

occupied, the digital switchover will represent a very complex task to be handled by the 

competent ministry and Regulatory Agency for Electronic Communications. 

 

According to the ETV plan, the signal in the pilot network will be aired from 15 sites throughout 

Serbia. The transmitters that will be used in this network will be rather weak, since there are 

currently no technical possibilities for using stronger ones or better sites, due to a large number of 

television broadcasters. The pilot network will be an experimental one, based on which ETV will 

test the selected network parameters and work with new equipment. The broadcasting of the 

signal in the pilot network is set to begin late this year. 

                                                
9 It should be properly marked if a TV set is not suitable for receiving digital signal or the signal of the selected standard. 

It should be noted that this distinction is relevant only for receiving the signal via terrestrial broadcasting, but not for 

cable or satellite broadcasting. 
10 This Recommendation is a political act and therefore the 2012 switchover deadline is not legally binding and hence it is 

possible to extend it in the EU too by 2015. 
11 These acts have been ratified by all European countries and therefore it is the sole legal obligation for European 

Countries in the sense of completing the digitalization process by 2015. 
12 Bulgaria if facing issues due to the relocation of the Bulgarian army from the frequency band used for digital 

broadcasting, while Romania has organizational problems due to insufficient cooperation between the competent 

ministry and the regulatory agency. 



33 

 

Some Controversies and Dilemmas in Adoption of the Serbian 

Media Strategy 
Dejan Milenkovic, PhD1 
 

 

For more than two years, the Republic of Serbia has been working on drafting the Media Strategy. 

Although it was announced that the Strategy would be adopted by the end of 2010, it has not 

happened yet. The newly established Ministry of Culture, Media and Information Society finally 

presented the Draft Strategy in early June, related to which public discussions were held in several 

Serbian towns. In the course of the summer 2011, the new Working Group of the Government was 

established, which was tasked with producing the final text of the Strategy after the public debate. 

At the time when this article is being written, the final text of the Proposal of Strategy for 

Development of Public Information System in the Republic of Serbia by 2016, adopted on 

September 8, is yet to be released and hence it is not available to media professionals or the wider 

expert public. We are just beginning to gradually discover why this is the case and whether there 

is a “hidden agenda” of the authorities through stories and texts published and broadcasted by 

certain media2 in the past few days, as well as from comments to the Proposal of Strategy 

compiled by the European Commission.3 What we have been able to unofficially learn in this way 

is that the state will continue to be reluctant to give up its influence on the media, because it is 

reluctant to renounce its founding rights and property. This assertion may help us find an answer 

to the question why has the work on the Media Strategy taken so much time (two years) and why 

wasn’t it finished much earlier? It seems that the rationale for the whole process was “one step 

forward, two steps back”. The participation of the representatives of journalists’ and media 

associations in the work group that has prepared the Draft Strategy served only as a cover, since 

the Government later established a special working group that would give its final verdict on 

crucial issues. This verdict will probably see the Government renouncing some key concepts 

proposed by media professionals, which shows that the government is reluctant to give up its 

influence on the media. In this text, I have analyzed only the aspects of the Proposal that have 

been made available to the public and that mainly pertain to the establishment, ownership and 

influence of the state on the media. 

 

For starters, a grave concern is the seemingly final decision of the government to establish, in the 

Proposal of Strategy, the concept involving six regional public service broadcasting, to be 

established by the Republic of Serbia. The modality of the financing thereof, but also the manner in 

which these broadcasters will be managed in the future, is definitively something that will be an 

additional burden. As opposed to the Draft Strategy from June, which stipulated that the public 

duties and functions of the public service broadcasting would be discharged by public service 

broadcasters on the republic and provincial levels, the new document – if it remains unchanged – 

will introduce regional public service broadcasting as well. 

                                                
1 The Faculty of Political Sciences, University of Belgrade 
2 The Media Strategy: Six Regional Public Service Broadcasters?, NUNS Newsletter, no. 20 from 15.09.2011 taken from the 

text from the daily “Vecernje novosti”  

     http://nunsnewsletter.blogspot.com  
3 The EC Criticizes the Media Strategy, Source: B-92, 22.09.2011 

http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2011&mm=09&dd=22&nav_category=12&nav_id=543799; The text may 

also be found on the ANEM webpage http://kampanje.anem.rs 

 

http://nunsnewsletter.blogspot.com/
http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2011&mm=09&dd=22&nav_category=12&nav_id=543799
http://kampanje.anem.rs/


34 

 

This concept has encountered fierce resistance from journalists’ and media associations, ever since 

the beginning of the work on the Media Strategy. The main stance taken up from the very 

beginning by ANEM, NUNS, UNS, NDNV, Local Press and others is that the state needs to 

withdraw from the ownership of media, in order to curb political influence on their programming 

content and ensure an equal position of media, as well as for the budget funds to be spent 

transparently. The concept of regional public service broadcasting is completely contrary to this 

position. The journalists’ and media associations reiterated once again, in their joint statement on 

September 14 that such proposal was totally unacceptable and unsustainable. They also demanded 

that part of the Proposal of Strategy concerning regional public service broadcasting be removed.4 

 

According to recently published information in certain media, the European Commission isn’t 

happy with such concept either. In the comments to the Proposal of Strategy, the EC said to be 

seriously concerned about the financial sustainability of the new regional public service 

broadcasting. The EC stressed that if these broadcasters were established, this process ought to be 

elaborated on in more detail, including organizational aspects and precise rules concerning state 

aid, that ought to ensure their sustainability. Furthemore, the EC demanded that the possibility of 

the state to influence the content of these services be excluded. The Commission said there were 

other alternative ways to satisfy the needs for regional programming of public interest, namely by 

observing the relevant CoE recommendations. 

 

Certain countries in the EU indeed have regional public service broadcasting and there is no point 

denying that. However, the explanation that “the working group opted for such concept in order 

to ensure an equal legal position of the citizens and the possibility for them to receive, throughout 

Serbia, information of public interest”,5 is highly problematic, if one observes the “genesis” of the 

media policy in Serbia since the democratic changes in 2000. 

 

In this process, we have had, and still have, three stakeholders: the first is the government, the 

second are the media, professional associations and non-governmental organizations, and the 

third are the citizens, namely the public, as the end “consumer” of information. It is in the interest 

of the citizens that the information conveyed by the media be true, accurate, timely and objective. 

The interest of most of the media, professional associations and non-governmental organizations is 

to have clear, precise and non-discriminatory conditions for the work of media on a limited media 

market. They also want to have a legal and regulatory framework that will provide a reliable basis 

for the said conditions. Unfortunately, numerous examples in the last ten years in Serbia have 

shown that the government, which has a defining influence on the creation of media policy, is not 

keen on solving the problems in the media sphere, but rather on retaining a certain degree of 

influence and even political control. Such position of the government, which says to be keen on 

ensuring the “legal equality of citizens”, especially using that stance to justify the concept of 

regional public service broadcasting, reminds greatly of that. 

 

The second problem concerns the right of Ethnic Minorities National Councils to be able to 

establish media in their language.6 NUNS, UNS, NDNV and media associations ANEM, Local 

                                                
4 Journalists’ and Media Organizations Unhappy with the Proposal of Strategy, NUNS Newsletter, no. 20 from 15.09.2011. 

taking up the news released by the Fonet news agency  http://nunsnewsletter.blogspot.com  
5 Jelena Trivan about the Relations in the Coalition, Voting, Conditions from Brussels and the Media Strategy, Večernje novosti, 

22.09.2011: The text may also be found on the ANEM webpage: http://kampanje.anem.rs 
6 B. Cvejic, Ethnic Minority National Councils may establish Media, “Danas”, 14.09.2011 

http://www.danas.rs/danasrs/drustvo/saveti_nacionalnih_manjina_mogu_da_osnivaju_medije.55.html?news_id=2236

49 

http://nunsnewsletter.blogspot.com/
http://kampanje.anem.rs/
http://www.danas.rs/danasrs/drustvo/saveti_nacionalnih_manjina_mogu_da_osnivaju_medije.55.html?news_id=223649
http://www.danas.rs/danasrs/drustvo/saveti_nacionalnih_manjina_mogu_da_osnivaju_medije.55.html?news_id=223649


35 

 

Press and the Media Association have voiced, in a joint statement, their dissatisfaction with the 

fact that the said Councils, under the Proposal of Strategy, would be entitled to be founders of 

media, including broadcast media. The aforementioned organizations have expressed the concern 

such concept would mean that the Councils would practically monopolize minority information. 

One of the members of the working group, working on the Draft Media Strategy, said that the 

Ethnic Minorities National Councils would also be able to establish their own media, but that 

these media “will not be controlled by the minorities, but by the minority oligarchies”< and that 

the media ought not to be under the control of the Councils, because the latter were nothing but 

para-governmental institutions.7 

 

To a certain extent the above was confirmed by a group of Hungarian intellectuals from 

Vojvodina, who addressed in early September a letter to the Culture Minister, protesting over the 

manner the Ethnic Minorities National Councils were running the media they had founded and 

voicing their dissatisfaction over the intent of the government to make sure such situation did not 

change. While the authors of the letter said they believed that the Councils should remain the 

founders of minority media, in this case newspapers, they nonetheless added that the Media 

Strategy should include a concept that would ensure that the influence of the elite on editorial 

policy was minimized or completely removed. The intellectuals said that editorial independence 

of the said media ought to be guaranteed both by the Strategy and by the recently amended Law 

on National Councils of National Minorities. They pointed out the case of the formerly highly 

esteemed daily “Magyar So”, which saw its editor-in-chief sacked by the National Council of 

Hungarians, for allegedly not having been focused enough on the activities of one of the 

Hungarian political parties.8 

 

The European Commission has also highlighted this problem in its comments on the Proposal of 

Media Strategy. The EC is concerned by the possibility to have the Councils financed from the 

budget, due to their political nature and possible influence on the editorial policy of minority 

media. The Commission indicated there were alternative models of minority media financing in 

places where such needs existed. 

 

The state has shown in yet another segment of the Proposal of Strategy that it is reluctant to 

renounce its influence on the media. For several years now, journalists’ and media associations 

have been insisting that the state news agency Tanjug, which is currently operating as a public 

company, must be privatized. According to the Draft Strategy presented on the public debate, the 

production of which also involved the experts, the state news agency must be privatized and if 

privatization were to be unsuccessful, the citizens will become the owners of Tanjug and be 

distributed the shares thereof. According to unofficial information, the Proposal of Strategy laid 

down by the Government does not mention the privatization of Tanjug anymore, but refers to 

“ownership transformation”. This should not necessarily be interpreted merely as a “word game”, 

but as a “game” with serious implications. Namely, according to certain interpretations, 

“ownership transformation” could involve not the news agency’s privatization, but its 

transformation into a different organizational form of public agency – public institution. An 

available comment of the EC confirms that where there’s smoke, there’s fire: the EC requested 

                                                
7 Rade Veljanovski, The State will Continue Breaking the Law, Reč plus, Blic, 16.09.2011, page 4. 
8 The Influence of National Council Should be Minimized, NUNS Newsletter, No. 20 from 15.09.2011 taking up the letter 

published in the daily “Dnevnik” signed by: Laslo Vegel,  Zuzana Serences, Bela Garai, Caba Presburger and others. 

http://nunsnewsletter.blogspot.com 

http://nunsnewsletter.blogspot.com/


36 

 

additional clarifications to be added to the Strategy in the part concerning the privatization of 

Tanjug. 

 

When it comes to news agencies, but also print media, we may welcome the position stemming 

from the Proposal of Strategy, that the Republic of Serbia and the local governments, as well as the 

advertisers, will on all levels and in a transparent way, allocate advertizing (public calls, 

competitions, public companies’ advertisements, etc) and that the state will, through open 

competitions, co-financing of media content of public interest, as well as through the purchase of 

agency services for own needs, promote their development and the development of news 

agencies. However, the European Commission is skeptical about the aforementioned position and 

points to the lack of clarity in the provision, saying that the state will foster news agencies by 

purchasing their services for its own needs. The EC said that such a formulation opened up the 

possibility of inappropriate influence. Brussels also stressed it was necessary to provide for clear 

rules for state advertising, since the sources of media financing in Serbia were concentrated in the 

hands of small number of market players. Therefore, the EC said, it is necessary to apply 

competition protection rules, in order to prevent the concentration of media budgets and the 

allocation thereof, which could result in abusing one’s dominant position and influencing the 

professional and financial integrity of media. 

 

There has been a fervent debate about the part of the Proposal of Strategy stipulating that the state 

may be a founder of a public media in Serbian language intended for the population in Kosovo 

and Metohija. According to some sources, the Proposal says that “for the purpose of timely and 

quality information of the population in Kosovo and Metohija, the Republic of Serbia shall retain 

the founding rights to the public publishing company “Panorama”, in the scope of which 

company a weekly newspaper “Jedinstvo” is published."9 Since this is a public company, the 

question again is what will be Jedinstvo’s editorial policy and what its bodies will be (managing 

board, supervisory body and director) that will be, on behalf of the founder, “appointed” by the 

Government of the Republic of Serbia. In that context, one may sense the function and the editorial 

policy of this public media in the future. According to comments from Brussels, the existence of 

such government media outlet for Kosovo is not necessary. Furthermore, the EC has already 

pointed that state-owned media must enjoy editorial and financial independence, failing which 

they must be privatized and hence, such stance definitely concerns the public company Panorama. 

 

The Media Strategy is definitely a document that is important and needed. The presented Draft 

Strategy had its good sides and they will probably be retained in the Strategy, the adoption of 

which is pending. Still, its final content and future fate (implementation) will primarily depend on 

the political will of present or future players on the Serbian political stage. What is certain is that, 

only when the holders of power become really prepared to renounce their direct or indirect 

influence on the media, it will be possible to realize the foundation of media policy a modern 

European media strategy should contribute to and strive for. This foundation is expressed in 

something that was uttered on the eve of the October 5 changes in Serbia: the media must be free and 

the government will not interfere in the media’s independence. 

                                                
9 B. Cvejic, Minority Councils may Establish their Media, “Danas”, 14.09.2011 www.danas.rs. 

 

http://www.danas.rs/


37 

 

European Court of Human Rights1 

Information Note on the Court’s case-law 
 

 

No. 143/July 2011   
 

Article 10 of the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 

 

Freedom of expression  

Conviction of newspaper editor for publishing verbatim interview without prior authorisation 

by interviewee: violation  

           Wizerkaniuk – Poland/Pologne –  

                                                                                       18990/05 Judgment/Arrêt 5.7.2011 [Section IV]  

 

Facts – The applicant was the editor-in-chief and the co-owner of a newspaper. In February 2003 

two journalists working for that newspaper interviewed a Member of Parliament who, on seeing 

the text, refused to authorise its publication. Notwithstanding that refusal, the newspaper 

published parts of the interview verbatim but stated that the MP had refused to authorise 

publication. Following a complaint by the MP the applicant was prosecuted under the Press Act 

1984 on charges of publishing an interview without the interviewee’s consent. He was sentenced 

to a fine. He then sought, unsuccessfully, to challenge the constitutionality of the Press Act. 

Despite the Prosecutor General, the Speaker of the Parliament and the Ombudsman all opining 

that the law was incompatible with the Constitution, the Constitutional Court found that civil-law 

remedies did not provide effective redress for infringements of personal rights, that journalists 

had the option of summarising interviews without seeking authorisation and that the legal 

requirement for authorisation before publication was a guarantee for readers that statements 

purportedly made during interviews were authentic.  

 

Law — Article 10: While the Court had difficulty accepting that the aim of the interference at issue 

could have been the protection of the MP’s reputation, since the conviction was not based on the 

substance or content of the impugned article but on the lack of consent to its publication, it was 

nevertheless prepared to assume that the interference served a legitimate aim. In previous cases 

the Court had been called upon to examine whether interference with freedom of expression was 

“necessary in a democratic society” by reference to the substance and content of statements of fact 

or value judgments for which the applicants had ultimately been penalised under the civil or 

criminal law. The essential difference in the applicant’s case was that the domestic courts had 

imposed a criminal sanction on grounds which were completely unrelated to the substance of the 

impugned article. The Court noted, firstly, that even though domestic law provided for the 

possibility of a private prosecution in cases concerning less serious offences, the criminal 

proceedings against the applicant were brought by the public prosecutor. Further, at no stage of 

the proceedings was it shown that either the content or the form of the MP’s remarks had been 

distorted in any way. Despite this, the mere fact of publication without the authorisation required 

by section 14 of the Press Act had automatically entailed the imposition of a criminal sanction. 

Accordingly, when examining the case against the applicant, the domestic courts had not been 

                                                
1 Excerpts from the official documents of the European Court of Human Rights, available on its web site 
 



38 

 

required to give any thought to the relevance of the fact that the person interviewed was an MP 

with political responsibilities towards his constituents. Indeed, they did not have any regard to the 

substance of the published statements or to whether they corresponded to what had been said 

during the interview. The provisions applied in the applicant’s case effectively gave interviewees 

carte blanche to prevent a journalist from publishing any interview they regarded embarrassing or 

unflattering, regardless of how truthful or accurate it was. These provisions were also liable to 

produce other negative consequences, in that they were capable of making journalists avoid 

putting probing questions for fear that publication of the entire interview would be blocked by a 

refusal of authorisation. These provisions were thus capable of having a chilling effect on 

journalism by going to the heart of decisions on the substance of press interviews. Moreover, they 

dated back to a period before the collapse of the communist system in Poland when all media 

were subjected to preventive censorship and consequently, as applied in the applicant’s case, they 

could not be said to be compatible with the tenets of a democratic society.  

 

Lastly, it appeared paradoxical that the more faithfully journalists reported interviews, the more 

they were exposed to the risk of criminal proceedings for failure to seek authorisation. In any 

event, the mere fact that the applicant was free to paraphrase words used by the interviewee – but 

chose to publish his statements verbatim and was penalised for it – did not make the penalty 

imposed on him proportionate. The applicant’s conviction and sentence to a fine, without any 

regard being had to the accuracy and subject-matter of the published text and notwithstanding his 

unquestioned diligence in ensuring its accuracy, was therefore disproportionate.  

 

Conclusion: violation (unanimously).  

Article 41: EUR 256 in respect of pecuniary damage and EUR 4,000 in respect of non-pecuniary 

damage  

_____________________________________________________________________________ 

 

No. 142/June 2011   
 

Article 10 of the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 

 

Freedom of expression  

Damages award against newspaper which had made all reasonable attempts to verify accuracy 

of report on court proceedings: violation  

                Aquilina and Others/et autres – Malta/Malte –  

            28040/08 Judgment/Arrêt 14.6.2011 [Section IV]  

 

Facts – The first applicant was the editor, the second applicant a court reporter and the third 

applicant a printer working for a national newspaper. In 1995 the second applicant attended a 

court hearing to report on a bigamy case. At some point in the proceedings, the atmosphere in the 

court room became chaotic and the second applicant believed that the magistrate had found one of 

the lawyers in contempt of court. She tried to verify what she had heard through the records of the 

proceedings but was unable to do so as the magistrate and the court deputy registrar had already 

left their chambers. She checked however with another reporter, also present in the courtroom, 

who confirmed that he too had understood that the lawyer concerned had been found in 

contempt. This was reported the next day in the newspaper under the headline “Lawyer found in 

Contempt of Court”. The lawyer concerned immediately contacted the second applicant to protest. 



39 

 

She verified the minutes of the proceedings and, noting that no mention had been made of the 

lawyer having been found guilty of contempt, ensured that the newspaper issued an apology. The 

lawyer nonetheless brought civil proceedings for defamation and was awarded 300 Maltese liras 

(approximately EUR 720).  

 

Law – Article 10: The domestic courts’ judgments had amounted to an interference with the 

applicants’ freedom of expression. That interference had been “prescribed by law”, namely the 

Press Act, and had pursued the legitimate aim of protecting the reputation or rights of others.  

 

As to whether the interference had been necessary in a democratic society, the Court reiterated 

that special grounds were required before the media could be dispensed from their ordinary 

obligation to verify factual statements that were defamatory of private individuals. Whether such 

grounds existed depended in particular on the nature and degree of the defamation in question 

and the extent to which the media could reasonably regard their sources as reliable with respect to 

the allegations. By giving readers the impression that the lawyer had been found guilty of 

contempt of court, the headline had contained a factual allegation, which, since it concerned a 

lawyer’s behaviour in the exercise of his profession, was a matter of public interest. What was 

relevant was whether the second applicant had had the means to verify the facts and whether she 

had abided by her duty of responsible reporting.  

 

On the first point, the Court observed that records of proceedings were usually brief minutes 

which, since they did not contain a detailed record of all that took place, could not be considered 

the sole source of truth for purposes such as court reporting. To limit court reporting to facts 

reproduced in the records of proceedings, and to bar reports based on what a journalist had heard 

and seen with his or her own eyes and ears, as corroborated by others, would be an unacceptable 

restriction of freedom of expression and the free flow of information. While there may be a 

presumption that the official record of court proceedings is complete and accurate, such a 

presumption may be rebutted by other evidence of what occurred during the course of the 

proceedings. Indeed, all the evidence – apart from the minutes of the hearing – suggested that the 

lawyer had been found to be in contempt of court. Even the prosecutor’s evidence, which was 

plainly relevant and came from an independent source, had corroborated what the second 

applicant had stated, yet little or no attention appeared to have been paid to it and no explanation 

had been given for disregarding it.  

 

As to the second point, there was no reason to doubt that the second applicant had, in line with 

best journalistic practice, attempted to verify what had taken place in the court room and could 

not reasonably have been expected to do more, especially bearing in mind that news is a 

perishable commodity and delaying publication may well deprive it of all value and interest. 

Noting, too, that the second applicant had issued an apology the Court found that she had at all 

times acted in good faith and in accordance with her duty of responsible reporting.  

 

It followed that the interference with the applicants’ right to freedom of expression had not been 

necessary in a democratic society for the protection of the reputation of others.  

 

Conclusion: violation (unanimously).  

Article 41: EUR 4,000, jointly, in respect of non pecuniary damage. 


